Ieri am raspuns la un comentariu foarte interesant la primul articol legat de evaluarea eficientei de marketing in cazul participarii la un eveniment.
In esenta eram intrebat cum evaluezi eficienta "Word of Mouth". Reiau raspunsul pentru ca mi se pare important si prezenta la comentarii nu este suficienta.
Word of mouth inseamna de fapt relatii publice (PR). Anumite componente sunt dificil de monitorizat. De pilda, daca cineva aude un lucru bun despre compania ta si peste un an, cand ii trimit o scrisoare raspunde la ea, dar nu ar fi raspuns fara expunerea initiala la "word of mouth", atunci este greu sa cuantifici.
Anumite efecte ale "word of mouth" pot fi cuantificate. Atunci cand reputatia iti aduce potentiali clienti care iti solicita o oferta, atunci poti cuantifica efectul word of mouth. Un lead = suma de bani pe care o cheltuiesti in mod obisnuit ca sa obtii un lead.
De exemplu, mergem la targ, primim 100 carti de vizita, 40 se dovedesc a fi oportunitati, iar noi am cheltuit 16.000 euro, atunci un lead costa 16.000/100=160euro, iar o oportunitate costa 16.000/40=400 euro. Poti echivala un lead obtinut prin PR la valoarea unui lead obtinut la targ. Sau, daca lead-ul il obtii prin marketing direct (campanii de scrisori, faxuri, telemarketing etc.), atunci echivalezi un lead din PR cu unul de marketing direct.In felul acesta poti sa evaluezi eficienta "word of mouth". Daca folosesti un CRM bun, poti face tracking pe eficienta leads obtinute din PR fata de celelalte si poti vedea daca nu sunt mai eficiente decat cele din marketing direct. Daca sunt mai eficiente, poti corecta valoarea cu un factor de multiplicare care sa reflecte plusul de valoare din eficienta.
Tot asa, daca folosesti un CRM bun, poti monitoriza cresterea numarului de leads de la un an la altul si o poti atribui, daca e cazul, word-of-mouth.Eu folosesc Microsoft Dynamics CRM, care face toate chestiile astea. Voi v-ati gandit sa folositi un CRM? Imaginea asociata este un exemplu de raport pentru evaluarea eficientei leads.
3 comentarii:
pentru masurarea eficientei word of mouth amaricanii au dezvoltat Net Promoter® Score (NPS).
noi la trender inca nu am implementat nimic in aceasta directie dar probabil ca vom alege aceasta solutie decit sa folosim numai un CRM, pentru ca nu cred (sau nu stiu) daca cresterea leadurilor pot fi atribuite direct WOM...
Marian,
Poti citi Buzz Marketing aparuta la editura Publica ca sa vezi si parerea unui specialist, Mark Hughes, care a facut din firma lui un adevarat magnet pentru atentia presei si publicitatea pe baza de rumoare (buzz marketing).
Referitor la Buzz Marketing.
Publica si Trender au pornit o campanie de Word of Mouth pentru promovarea cartii lui Mark Hughes.
Daca nu ai apucat sa o achizitionezi si sa o citesti, ai sansa acum, participand la campania: "Citeste, Vorbeste, *trender-este".
50 de carti, cupoane de reducere si multe alte surprize.
Trimiteți un comentariu