miercuri, 21 mai 2008

Cum sa-ti infrangi teama de telefoane



Vii la birou de dimineata hotarat sa incepi sa dai telefoane tuturor celor din lista pregatita cu o zi inainte, care te asteapta pe birou. Stai sa-mi beau cafeaua! Dupa cafea deschizi Outlook-ul in speranta ca vei gasi un mesaj urgent, atat de urgent cat sa justifice renuntarea la telefoane. Deschizi si mesageria personala sa vezi daca nu cumva nu ti-a murit o matusa si trebuie sa abandonezi campania de telemarketing.

Din tine tipa o voce: baiete, esti jalnic! Ai luat o hotarare si acum te ascunzi sub pat! Mda, cam asa e!

Tragi aer in piept, iti revezi in minte sau pe hartia lipita cu scoci pe perete scriptul de telemarketing si formezi primul numar de parca ai juca ruleta ruseasca.

Primul tip este foarte dragut, iti ofera toate informatiile de care aveai nevoie, dar nu are nevoie de ceea ce cumperti tu, tocmai a cumparat de la concurenta. Scrii in lista de la cine a cumparat si, un pic mai animat, treci la urmatorul. Urmatorul la fel, urmatorul doar un pic diferit, altul nu suna, altul este intr-o sedinta si trebuie sa-l suni la 13:30 etc.

Nu-ti mai e frica, dar te ingrijoreaza ca inca nu ai o intalnire si te intrebi din ce in ce mai anxios daca nu cumva faci o greseala in abordare. Atunci, cand erai pe punctul sa decizi ca nu mai sunt clienti in piata, dai de un client care spune:

-Foarte interesant! Cand puteti sa ne faceti o vizita sa vedem ce ne oferiti!

Yesss! Am prima intalnire si zambesc cu gura pana la urechi. I'm a pro, I'm the professional! I'm a rainmaker baby!

Pe urma incep sa ghicesc un pattern: dau 40 de telefoane, vorbesc cu 15 oameni si obtin 2 intalniri. OK, pare sa se verifice. Ia sa fiu mai atent maine! Merge! Am nevoie sa ridic telefonul cam de 40 de ori, ca sa vorbesc cu 15 persoane diferite, dintre care cam 2 vor accepta sa ne intalnim.

Acum da, acum inteleg: fiecare NU, ma apropie de un DA. Si am nevoie de vreo 8 NU ca sa pot bifa un DA! Acum imi vine mult mai usor sa-i multumesc fiecarei persoane care imi zice NU, pentru ca este o borna in drumul meu spre DA. Primesc NU-uri fara frica, fara suparare, cu gratie, pentru ca stiu ca nu este personal. It's just business!

Mai mult, aproape fiecare dintre cei care imi spun NU, imi da o informatie utila: ce a cumparat, sau de la cine cumpara, ce dimensiune are compania, ce sistem informatic folosesc etc. Uneori gasesc leads de care nu am nevoie. Cu timpul gasesc un amic care le poate folosi si ma inteleg cu el: iti dau leads, imi dai si tu mie cand te intalnesti cu potentiali clienti care vor ceea ce ofer eu.

Azi o colaborare, maine alta si acum vin tot mai multe leads de la parteneri. Oamenii ma cauta pentru ca am fost recomandat de cineva in care ei deja au incredere.

Ieri a venit un coleg nou sa ma intrebe cum reusesc sa dau telefoane nesolicitate fara efort. Sunt eficiente? El a citit undeva ca nu!

- Omule, ai o problema cu telefoanele: ti-e frica de ele. Trebuie sa-ti infrunti frica asta! Daca nu o infrunti si nu o invingi, atunci te va invinge ea pe tine. Uite ce: hai maine sa telefonam impreuna, sa vezi cum se face!

Un comentariu:

Anonim spunea...

cool articolul, da ma recunosc si pe mine acuma vreo 3-4 ani.

era ceva de genul, ba, da daca o sa scrie miine in ziar ca "m-a sunat unul ovidiu si a vrut sa-mi vinda..." daca citeste matusa mea ziarul (aia care nu e moarta), oare ce o sa zica?

la mine "click-ul" s-a produs intr-un moment de disperare. adica in clipa in care nu mai stiam ce sa fac, sa avem si noi un client nou, am zis "what the f*ck" si de atunci abia astept sa mai dau un telefon.

pt leaduri eu folosesc xing.com pt piata din vest si linkedin.com pt romania (cu toate ca nu-mi place deloc cu e facut).

salutari din timisoara
ovidiu