duminică, 24 mai 2009

O ipoteza naiva: cel mai bun produs invinge!

Un comentariu recent facut la una dintre postarile mele mi-a atras atentia asupra unei greseli foarte intalnite in zilele noastre: naivitatea de a crede ca cel mai bun produs invinge in competitia de pe piata!

Graficul din imagine arata vanzarile de casete video format VHS fata de cele format Betamax. Betamaxurile erau in mod clar cel mai bun produs, dar au fost eliminate de pe piata de produsul inferior, VHS. Motivele sunt numeroase, nu le discut aici (momentul lansarii pe piata, pret, distributie, echipamente de redare disponibile, continut disponibil de vanzare etc.).

Povestea se tot repeta: Sony PS3 pare sa fie consola cea mai buna (tehnic vorbind), dar in razboiul consolelor de jocuri, Nintendo Wii conduce in topul vanzarilor de console, urmata de XBox360 si Sony PS2 si Sony PS3. De ce?

In primul rand, ce inseamna mai bun? Cel mai bun procesor, cel mai bun chip grafic? Cea mai buna selectie de jocuri? Cel mai bun service? Cate intrebari, atatea raspunsuri. Calitatea este judecata de fiecare consumator. Noi i-am cumparat fiului nostru Wii, pentru ca este singura consola care necesita efort fizic atunci cand te joci. El si-ar fi dorit XBox360 pentru ca avea jocurile pe care si le dorea el cel mai mult.

Sony PS3 este un produs minunat, din toate punctele de vedere, dar Sony a facut o greseala grava cand s-a incapatanat sa-l doteze cu o unitate Blu-Ray, care a facut ca PS3 sa fie cea mai scumpa consola in competitie. Se pare ca majoritatea consumatorilor nu au crezut ca Bu-Ray-ul merita banii.

Nintendo, prin comparatie, este un produs inferior tehnic, dar care furnizeaza cea mai placuta experienta a jocului. Este fantastic sa imiti miscarile unui boxer sau ale unui tenismen si sa ai nevoie sa-ti schimbi tricoul ud de transpiratie la capatul unui joc video! Ca sa nu mai vorbim de faptul ca este si cea mai ieftina consola!

In fine, acesta este raspunsul de marketing la problema noastra, respectiv afirmatia gresita ”cel mai bun produs invinge”. In urmatoarea postare vom explica de ce nu se intampla asa la vanzarile de solutii, enterprise.

Niciun comentariu: