Ocupatia mea de consultant si trainer ma duce in multe companii, unde avem discutii despre strategie, despre ce merge bine si ce nu merge grozav in companie. Pe scurt, intram in detalii si ajungem sa cunoastem bine atat companiile, cat si managerii lor.
IT-ul romanesc este dominat de o singura generatie. Oamenii acestia au lucrat impreuna inainte de 1989, uneori in aceeasi institutie (IIRUC; IPA; ITC; ICI s.a.), in unele cazuri chiar in acelasi birou. Cateva nume sunt suficiente pentru a ilustra: Florin Talpes (Softwin), Irina Socol si Andy Radasanu (SIVECO), Alexandru Visan (SCOP), Gabi Marin (Omnilogic), Ion Coltan (MB Distribution), Dragos Stan (Net Consulting), Vasile Baltac (Softnet) etc.
Acestia erau oamenii care aveau experienta profesionala, relatiile si varsta necesare pentru a avea succes in anii '90 si ei au avut succes.
Aceasta generatie a facut firme de pana la 100 milioane de euro cifra de afaceri anuala si domina inca scena IT-ului romanesc.
Mai toti sunt ingineri si sunt atasati de componenta de tehnica a afacerilor lor. Le place sa faca produse (chiar si la distribuitori veti descoperi aventuri in lumea dezvoltarii de software), mai mult decat sa le vanda pe cele facute de altii.
Sunt in general puternici in vanzarea catre guvern, pentru ca au invatat bine lectia importantei relatiilor politice in afaceri, dar au si un respect fata de figurile politice, care nu se intalneste la generatia mai tanara.
Nu prea inteleg marketingul, iar vanzarile sunt in viziunea lor destinate sa vanda marfa produsa, cu putina putere in luarea deciziilor importante ale companiei (exceptie fac distribuitorii, care trebuie sa tina cont de vanzatori).
Eu vad cum se ridica insa o noua generatie de ”lupi tineri”: directori generali si antreprenori de 30-40 ani. Exemplele ajuta din nou: Sebi Ghita (ASESOFT), Voicu Oprean (Arobs), Horatiu Berdila (Romsys), Dragos Nicolaescu (Ness), Dragos Gatlan (RSC), Elisei Craciun (Green Light Group), Florian Enea (Ascenta), Sorin Mindrutescu (Oracle), Calin Tatomir (Microsoft) s.a.
Multi dintre cei citati mai sus au inlocuit in functii membri ai generatiei primordiale a IT-ului romanesc.
Aceasta generatie este, fireste, diferita: mai mult accent pe vanzari, mai pragmatica, mai orientata spre profit, o atitudine mai favorabila fata de marketing si indiferenta fata de ”productie”.
Este important sa intelegem noua generatie de directori generali si antreprenori, pentru ca influenta lor va creste pe masura ce batranii lideri vor iesi din afaceri sau vor adopta pozitii mai retrase, angajand directori generali mai tineri, sau plasand firma in mainile copiilor. Unii dintre batranii lideri vor continua inca 10-20 de ani, dar influenta lor va scadea treptat. Asa e viata, pana la urma la toti ne vine randul.
De ce este important sa urmarim aceasta schimbare de generatii? Pai cine hotaraste daca accepta oferta noastra sau nu?
3 comentarii:
Mestere, tu ce ai vandut pana acum?
Pentru Anonim:
O sa te mire, poate, dar am vandut multe si variate:
-canale de drenaj, pompe, separatoare de apa si petroliere si de apa si grasimi, conducte, cand eram tanar antreprenor
-lucrari si servicii de constructii cand eram student
-aluminiu, masini, tractoare, vin, sticla automata cand eram diplomat comercial
-software, servicii de outsourcing, ERP, CRM, proiecte complexe, hardware cat am fost in industria IT
-consultanta, training si coaching acum
Trimiteți un comentariu