Psihologul american K. Anders Ericsson de la Universitatea din Florida a efectuat un studiu la scoala filarmonica din Viena pe la inceputul anilor '90.
Cercetatorii au impartit violonistii academiei in 3 grupuri:
- stele: studentii cu potential sa devina stele solo de nivel mondial;
- studenti care au potentialul sa devina buni violonisti;
- studenti care este putin probabil sa devina violonisti profesionisti.
Toti participantii la curs au fost intrebati cate ore de practica au acumulat de cand au pus prima data mana pe o vioara. Raspunsurile au aratat ca majoritatea au inceput sa invete vioara pe la 5 ani si au dedicat studiului cam acelasi timp: 2-3 ore saptamanal. Diferentele au inceput sa apara in jurul varstei de 8 ani, cand timpul dedicat studiului s-a modificat in cele 3 grupuri: 6 ore/saptamana, 9 ore/ saptamana, 14 ore / saptamana crescand tot timpul, pana la 8 ore /zi. Pana la varsta de 20 ani, cei mai buni dintre cei mai buni vor fi acumulat 10.000 ore de studiu cu intentia de a deveni mai buni. Tot in aceeasi perioada, studentii din grupul al doilea vor fi acumulat 5.000 de ore de studiu, iar cei care vor ramane la stadiul de amatori semiprofesionisti din grupul al treilea vor fi acumulat 2.000 de ore de studiu.
Nici unul dintre studentii de varf nu a ajuns acolo fara sa acumuleze cele 10.000 ore de studiu si nici unul dintre cei de la baza nu a ajuns un "underperformer" desi a studiat 10.000 ore.
Si mai interesant este faptul ca acelasi volum de studiu / antrenament a fost determinat ca fiind necesar pentru a deveni un expert in sah (pentru a deveni mare maestru international) sau atleti.
Ceea ce sugereaza acest studiu si altele similare, este ca ai nevoie de 10.000 ore de studiu tintit catre performanta pentru a deveni un expert de clasa; ca nu exista alta metoda si ca talentul nu joaca nici un rol in chestia asta.
Studiile inrudite cu cele ale Dr. Anders Ericsson arata ca expertiza este foarte limitata, iar expertii nu se deosebesc de alti oameni prin viteza, IQ sau memorie, in afara obiectului expertizei lor.
Nu orice fel de munca va conduce catre expertiza. Daca mergi de 55 de ani nu inseamna ca devii un pedestru mai bun. Ca sa devii mai bun, trebuie sa muncesti in sensul imbunatatirii performantei tale: sa studiezi ce faci, cum faci, cum ar fi mai eficient si sa pui in practica, sa modifici si sa masori din nou, sa imbunatatesti si sa masori din nou etc.
Din nou, vreau sa subliniez ca nu discutam despre talent sau genetica, ci despre munca, e adevarat o munca facuta inteligent si directionata catre performanta.
Pentru cei care vor sa stie mai mult, va recomand "Expert Performance and Deliberate Practice - An updated excerpt from Ericsson (2000)" si noua carte al lui Malcolm Gladwell, Outliers.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu