Spuneam ca, daca ai mers 55 de ani, nu inseamna ca devii din ce in ce mai bun la mersul pe jos. Adevarata practica este aceea prin care iti evaluezi performanta, iti masori eficienta, iti schimbi abordarea, masori din nou, modifici din nou etc. Exemplele ajuta.
Pe vremea cand eram pusti practicam karate de aproape orice stil, pentru ca artele martiale erau semi-ilegale in Romania comunista si nu faceam nazuri cand gaseam o sala si un sensei. Modul in care invatam o lovitura noua era foarte potrivit invatarii pentru performanta. Sa zicem ca doream sa invat lovitura cu piciorul inainte, mae geri:
- Mai intai invatam miscarea, iar profesorul ne arata cu incetinitorul cum se executa miscarea, cum se schimba centrul de greutate, de unde pornesti si unde ajungi dupa executie. Ni se atragea atentia asupra celor mai importante elemente.
- Apoi incepeam sa executam miscarea fara sa ne concentram asupra fortei sau vitezei, urmarind numai ca forma miscarii sa se imbunatateasca. Instructorul veghea la perfectiunea formei.
- Cand forma era corecta, instructorul solicita coordonarea cu respiratia si incepeam o noua serie de repetari concentrandu-ne asupra respiratiei si echilibrului.
- Cand forma era corecta si executia in pas cu respiratia, ni se cerea sa aplicam viteza, gradual.
- Dupa alte cateva sute de repetari in viteza, instructorul vroia sa vada forta, asa ca mai repetam inca de cateva sute de ori pana cand aveam o forma perfecta, viteza si forta.
- In aceasta etapa ne concentram pe numarul de repetari, tinta fiind de 10.000 de repetari pe fiecare picior. Fireste ca acest numar se realiza prin antrenamente numeroase, in timp. Pana sa ajungeam acolo incepeam sa folosim lovitura in combinatii si in lupta. Cand treceai de aproximativ 4000 de repetari lovitura devenea foarte eficienta in lupta si o foloseai instinctiv.
Modelul este excelent si ar trebui aplicat de fiecare data cand invatam. Sa zicem ca esti un vanzator profesionist si vrei sa ajungi la un alt nivel. Poti sa te concentrezi asupra partilor procesului de vanzare (pregatirea, abordare telefonica, analiza nevoii, prezentarea solutiei, inchiderea, negocierea etc.) cu scopul de a-ti imbunatati performanta. Dupa ce le-ai parcurs pe toate, te concentrezi asupra legaturii dintre ele, asupra eficientei procesului, iar apoi o iei de la capat.
Cu cativa ani in urma am cumparat un reportofon echipat cu un puternic microfon directional pe care il purtam in buzunarul de la piept al hainei de cate ori mergeam la un client important. Inregistram convorbirea si apoi o ascultam in liniste vanand greselile. Nu mai am aceste inregistrari pentru ca mi s-a parut corect sa le sterg, insa m-au ajutat foarte mult sa-mi perfectionez tehnica.
Incercati metoda mea si apoi scrieti-mi. Pun pariu ca o sa mearga!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu