Cu ani in urma aveam un coleg care vorbea foarte mult. Indiferent cu cine se intalnea, discutia se intindea, uneori peste durata unei ore. E drept ca este o adevarata enciclopedie umana, dar cand te intalnesti cu cineva langa butoiul cu apa nu te astepti sa porti o discutie de o jumatate de ora despre arhitectura interbelica a Bucurestiului.
Mai multi colegi programatori se uitau cu respect la omul acesta, capabil sa vorbeasca fluent si cu mare viteza unui grup de potentiali clienti. Ei spuneau ca ”are papagal” si ”e bun la vanzari”, desi nu era clar cui vanduse in ultimul an.
Am fost de mai multe ori la clienti impreuna cu el. Discursul lui era ceva de genul:
-Sunt un expert in industria Dvs. Cum fabricati gadgeturile? Cu un proces vertical, sau oblic? Aha, oblic ... mda, inteleg ... Trebuie sa va spun ca procesul oblic a fost la moda din 1970, dar incepand cu anii 2000 s-au ridicat serioase semne de intrebare asupra eficacitatii lui .... urmeaza istoria procesului oblic de fabricatie si o comparatie cu procesul vertical - minim 30 minute. Apoi urmeaza recomandarile:
- In ce ma priveste, sunt convins ca solutia o reprezinta .... si ar trebui sa faceti asta ... si asta ...., totul la un cost de numai *00000, ceea ce e nimica toata. Evident ca ar trebui sa incredintati asta cuiva care realmente se pricepe, iar noi suntem singurii pe o raza de 10 parseci (24 ani lumina) la care ma pot gandi.
Poate credeti ca prospectii il urau, dar sa stiti ca nu aveti dreptate: in realitate erau atat de obositi incat nu-si mai doreau decat ca el sa termine, sa plecam si sa se tarasca acasa pentru un somn odihnitor!
Se intampla adesea ca expertii sa oripileze prospectii in acest mod. Nu merge sa te duci la client cu o pancarta in piept pe care scrie: ”Intreaba-ma! Stiu!”, nici macar daca asa este. Nu-i poti vinde cuiva despre care nu stii nimic, pentru ca ai vorbit tot timpul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu