duminică, 25 ianuarie 2009

Invatamantul romanesc, intre socialism si fascism

Invatamantul romanesc este un dezastru, cel putin asta este parerea mea. Pana acum am atacat acest sistem putred, mai ales de pe pozitiile modernitatii, aratand ca actualul sistem de invatamant are in vedere crearea unor exemplare tinere pregatite sa fie muncitori ascultatori la banda de asamblare si nu membri ai societatii informationale din mileniul III.

Socialismul care discrimineaza
Azi voi extinde atacul. Sistemul nostru este unul socialist, pentru ca este organizat de stat, este obligatoriu si nu permite nici un fel de participare din partea beneficiarilor (elevii si studentii) sau a reprezentantilor lor (parintii). Mai mult, nici companiile nu au vreun cuvant de spus, desi ele ar trebui sa primeasca de la sistemul de invatamant tineri apti sa desfasoare o activitate productiva, pregatiti sa creeze valoare pentru companie si pentru societate.

Banii din care este finantat sistemul de invatamant vin din taxele si impozitele platite de toti cetatenii, atat de catre cei care au copii, cat si de catre cei care nu au copii, in mod nediferentiat. E clar ca perpetuarea speciei umane si existenta unor tineri care sa-ti plateasca pensia sunt in interesul tuturor oamenilor, dar nu cred ca este corect ca cel ce nu are copii sa plateasca la fel ca acela care are 3 copii, toti beneficiind de invatamant gratuit de stat. Asta este insa de dezbatut, altii pot aduce argumente interesante pentru acelasi nivel de invatamant.

Iata insa ca cei din mediul rural platesc egal cu cei din mediul urban, cei din orasele mici, platesc egal cu cei din marile orase si capitala. Impozitele ii incaleca la fel pe cei cu venituri mici, fata de cei cu venituri mari. Cu toate acestea, cifrele de scolarizare arata ca majoritatea celor care urmeaza o facultate si, eventual, un masterat sunt copii din marile orase, provenind din familii din clasa mijlocie si inalta. Cu cat provine dintr-o localitate mai mica si dintr-o familie mai saraca, cu atat copilul are mai putine sanse sa urmeze o facultate si chiar asta se intampla. Rezulta deci, ca saracii platesc impozite ca sa faca facultate copii clasei mijlocii si ai clasei superioare.

Mai mult, sistemul invatamantului gratuit a degenerat intr-o calitate cu totul mizerabila a predarii la clasa. In toata Romania majoritatea profesorilor predau prost si lipsiti de interes. Nimic nu-i motiveaza sa faca altfel. Multi ii santajeaza pe parintii copiilor ca sa le incredinteze copii pentru meditatii. Practic, daca vrei sa-ti inteleaga odrasla cate ceva, este obligatoriu sa-l trimiti la pregatire extrascolara. Fiul meu va face anul acesta 75 de ore de meditatie la romana si 60 ore de meditatie la matematica, cu profesori care doresc sa demonstreze ca il pot ajuta sa progreseze, sunt motivati pentru rezultate si se concentreaza asupra lui in timpul orelor, nu asupra a 25 de copii. Aceasta cantitate de ore si aceasta calitate a predarii nu poate fi compensata de alti copii, indiferent cat de dornici de invatatura ar fi ei. Sistemul actual incurajeaza meditatiile extra-scolare, oferint un avantaj decisiv copiilor clasei mijlocii si superioare.
Sistemul despre care se spune ca are ca menire oferirea de sanse egale copiilor tuturor claselor este o ciuma pentru copii din localitatile mici si din familii apartinand clasei inferioare economic. Sistemul acesta este o capcana a saraciei, nedrept ca un  sistem de caste.

Fascismul ca politica de stat in educatie
Numeroase studii au incercat sa surprinda ceea ce numim talent si inzestrare nativa. Nu au reusit. Pur si simplu nu exista un studiu care sa demonstreze ca ar exista talent la baza reusitei.
Discutia despre inascut-dobandit in ce priveste inteligenta este in continuare aprinsa, dar toti cei implicati sunt de acord ca diferentele dintre oameni la nastere, daca sunt, sunt mici.

Nu exista ”copii supra-dotati” decat in programele scolii romanesti. Ani de zile ni s-a impuiat capul cu povestea copiilor supra-dotati si cu succesele olimpicilor nostri la Olimpiadele Internationale. Olimpicii nostri au fost intotdeauna niste produse de sera, nu ni niste flori de camp. Ei au fost mereu copii selectionati din scoli si supusi unui regim de pregatire intensiv, dur. Acest efort special este comparabil cu antrenamentul echipei nationale de gimnastica si se face prin decuplarea acestor copii de la sistemul de invatamant gratuit, de stat, national.
Realizarile lor sunt apoi prezentate pentru a justifica investitia continua in sistem, desi ei nu sunt produsele sistemului. Cheltuielile care se fac pentru acesti copii, absolut normali altfel, sunt decontatii si de parintii copiilor ”prosti”, adica mai ales de catre acestia.

Teoria ”supra-dotatilor” este o ticalosie fascista pentru ca:
  1. Se presupune ca unii copii se nasc ”supra-dotati” adica mai buni decat alti copii. Daca unii se nasc cu capacitati superioare altora, atunci sunt super-oameni, sau oameni de o categorie superioara, ceea ce contravine principiilor de baza ale democratiei si ale Organizatiei Natiunilor Unite, ale dreptului nostru, ale moralitatii si chiar ale religiei crestine, conform carora, toti oamenii sunt egali la nastere.
  2. Daca unii se nasc superiori altora, iar noi ii mai si trimitem la scoli sau in clase de ”supra-dotati”, de ce sa nu ceara ei in virtutea acestei superioritati, dreptul de a-i conduce pe ceilalti, inferiori inca de la nastere? Asta ar insemna ca unii se nasc cu o sa in spinare, ca sa fie condusi, iar altii cu pinteni, ca sa conduca. Daca asta nu e fascism, eu sunt Podul de la Cernavoda!
Va dau un sfat, dragi prieteni care aveti copii: faceti eforturi financiare si trimiteti-va copii la meditatii! Este singura lor sansa, pentru ca nu se afla intr-o competitie corecta!

4 comentarii:

Cristian Banu spunea...

Aş aduce câteva amendamente:
- copiii nu se nasc egali. Încă de la naştere unii sunt mai lenţi în evoluţie, alţii mai rapizi. Unii sunt înclinaţi către "umanioare", alţii către "reale", deci, inevitabil vor performa mai bine într-un domeniu şi mai slab în altul.
- din contră, mi se pare că şcoala are un rol nociv în distrugerea individualismului, nivelând performanţele la un nivel suficient de jos, descurajând elitele. Olimpicii sunt mai degrabă excepţii descurajate de sistem şi sunt generate excepţii în rândul cadrelor didactice;
- sistemul meditaţiilor este nociv şi departe de a reprezenta un "antrenament" este pur şi simplu japcă pe faţă. Este ca şi cum te-ai duce cu maşina la service şi mecanicul ţi-ar spune să mai treci şi pe la el pe-acasă să mai strângă 3 şuruburi şi să pună nişte vaselină. Plăteşti de două ori pentru acelaşi serviciu fără a avea garanţia că el este prestat vreodată bine.

Marian Hanganu spunea...

Draga Cristian,
Eu nu spun ca toti copii se nasc la fel, ci ca au un potential minunat. Cel mai destept om din lume, Chris Langan IQ 195, s-a nascut intr-o familie din clasa de jos. El nu a reusit sa faca o facultate, din cauza faptului ca inteligenta lui emotinala era scazuta, din cauza educatiei primite in familia lower-class. Ai dreptate, copii sunt diferiti, dar nu in sensul ca unii sunt prosti si nu merita atentie. Toti copii merita atentie.
Ai dreptate: scoala ucide creativitatea si autonomia individului, transformandu-l intr-o marioneta conformista.
Sistemul meditatiilor este, asa cum ai aratat tu, de o imoralitate strigatoare la cer. Ideea este ca, daca refuzi sa iti dai copilul la meditatii (cum am facut eu in clasa a 5-a) el va ramane in urma colegilor lui care fac meditatii. Orele de predare decenta si de tratament decent de la meditatii vor sapa o prapastie intre copilul cu meditatii si cel fara, favorizandu-i pe cei ai caror parinti isi permit luxul.

Cristian Banu spunea...

Corect amendamentul cu potenţialul şi cu faptul că, de multe ori, din ignoranţă, părinţii distrug acest potenţiali. Mai ales la noi unde presiunea familială este mult mai mare decât în societăţile aşezate. Am fost un an profesor la ţară şi la o şcoală de periferie şi am avut elevi excepţionali. Nu ştiu însă dacă 50% dintre ei au ajuns să mai termine liceul.
Eu mai am câţiva ani până să intru în meditaţii cu cel mic. Nu-mi fac iluzii că se va modifica ceva până atunci.

George Popescu spunea...

Tendinta de nivelare vine din strafundurile educatiei primite de generatiile care decid. Nu cred ca este fascism, este pur si simplu o inghetare in proiect datorita blazarii celor care decid soarta invatamantului si a profesorilor care se considera defavorizati in raport cu alte categorii profesionale, chiar daca ei si-au ales aceasta meserie. Meditatoarea de matematica a baietilor mei spunea ca minte cu nerusinare cine spune ca a intrat in facultate sa se faca profesor si este dezamagit de sistemul de invatamant. Ei stiau de la inceput in ce se baga, faptul ca salariile sunt mici, dar sperau sa poata obtine respect social si pe de alta parte bani din mediatii.

Sunt destui oameni interesati de cresterea nivelului invatamantului romanesc, dar se pare ca nu dintre factorii responsabili. Puteti citi niste teme interesante pe grupul de discutii al absolventilor de Politehnica de pe Linkedin:

http://www.linkedin.com/groupAnswers?viewQuestionAndAnswers=&gid=42095&discussionID=80864&sik=1232957170106&trk=ug_qa_q&goback=%2Eana_42095_1232957170106_1

http://www.linkedin.com/groupAnswers?viewQuestionAndAnswers=&gid=42095&discussionID=24281&sik=1232957170106&trk=ug_qa_q&goback=%2Eana_42095_1232957170106_1