Zece ani mai tarziu, adica in 2009-2010, am citit ”Blue Ocean Strategy” de W. Chan Kim si Renee Mauborgne si am avut din nou senzatia ca am descoperit un teritoriu nou.
In gandirea noastra strategica (doar toti suntem vizionari, nu?) ne bazam pe faptul ca industriile sunt fixate, nu evolueaza. Cand cineva spune ca lucreaza in industria becurilor de iluminat, ne gandim ca e destul de plicticos, pentru ca becul are mai bine de 100 de ani si asta e ... Ei bine, cu cativa ani in urma nu concepeam altfel de becuri decat cele incandescente si tuburile de neon care dadeau o lumina stroboscopica si erau destinate spatiilor publice, pentru ca nimeni nu era atat de prost incat sa-si puna asa ceva in camera de citit a copilului.
Daca ne uitam astazi in magazin, vom vedea ca becul incandescent a disparut sub efectul deciziilor Comisiei Europene, iar noile becuri cu gaze rare le-au luat locul de ”plicticoase”. Daca aveti noroc, veti vedea in rafturi si noile becuri bazate pe leduri, despre care se spune ca sunt viitorul.
In industria computerelor, laptopul a devnit un bun de consum anost, desi nu are nici 30 de ani. Nimenu nu ar fi anuntat o revolutie in acest domeniu, dar ASUS a spart barierele competitiei si a lansat gama netbook PC, lasandu-si toti rivalii cu gura cascata. Si totusi, PC-urile au aparut la sfarsitul anilor '70!
Ceea ce vreau sa spun, este ca metodele lui Michael Porter descriu superb ceea ce se intampla pe piete concurentiale, numite de autorii Strategiei Oceanului Albastru, oceane rosii. Oceanele rosii sunt acele zone de piata in care competitorii lupta pentru o cerere data, incercand ca prin mici inovatii si imbunatatiri, ca si prin campanii de marketing si reduceri de pret, sa o ia inaintea altora.
Blue Ocean Strategy este o metodologie exacta pentru inventarea de zone de piata care nu au existat inainte si pentru dominarea acestora. Discutam nu despre un nou laptop mai rapid, ci despre unul mai lent, dar care raspunde unui segment de consumatori ignorat inainte. Discutam despre inovatii dramatice cum sunt i-podurile si iTunes; sau papersii; serviciile aeriene low cost s.a. Frumusetea cartii este ca ofera cititorului o reteta pe care acesta o poate aplica pentru a incerca sa devina urmatorul inovator din industria sa.
In fine, nu vreau sa va rapesc placerea de a citi cartea, pe care o includ in raftul cu carti pe care un profesionist din marketing si vanzari trebuie sa le citeasca! Mai multe detalii pe Google Books.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu