Dell a zguduit industria refuzand sa vanda in special prin dealeri si adresandu-se direct consumatorilor prin celebra ”Dell Direct”: initial consumatorii puteau sa-si configureze computerul preferat la telefon, iar apoi pe Web.
Cand s-a extins international, Dell a trebuit insa sa lucreze prin canale de distributie indirecte, prin dealeri si importatori angrosisti. In ciuda abandonarii Dell Direct in aceste piete, compania a continuat sa creasca pana cand a devenit no. 1 in PC-uri, detronand HP pentru o scurta perioada de timp. Motivul a fost infrastructura si logistica superioara pe care Dell o demonstra si care ii permitea sa produca mai repede si mai ieftin decat rivalii sai.
Asa cum se vede in imagine, in 2005 Dell valora mai mult decat HP si Apple la un loc. Situatia s-a deteriorat de atunci: HP si-a recapatat locul in piata, iar Apple a demonstrat o capacitate de inovare fara rival in aceste momente, in intreaga lume. Capitalizarea bursiera a Dell a scazut de la 100 de miliarde de dolari, la doar 30 de miliarde de dolari (vorba vine, pentru ca 30 mld de dolari este PIB-ul unor tari mici, sau aproape PIB-ul nostru din 1997).
Michael Dell s-a intors la Dell, dupa ce renuntase la postul de CEO, promitand sa reinvie spiritul competitiv al Dell care a ravasit piata in prima decada a anilor 2000. Chiar daca logistica sa a fost in parte egalata de competitori precum HP, iar amenintarile competitive ale competitorilor asiatici ca Acer sau Asus au devenit mai periculoase atat in zona preturilor cat si in cea a design-ului industrial, Michael Dell coace o strategie cu totul noua.
O dovada este ca a cumparat Perot Systems, care este o companie de servicii, iar serverele si storage-ul ocupa o pozitie tot mai importanta in portofoliul Dell.
In plus, Dell a inceput sa recruteze directori noi, direct, fara implicare niciunei agentii de headhunting. El l-a recrutat pe Garriques, directorul Motorola care a condus sucesul Razr pentru a conduce divizia de cosumer goods si si-a recrutat un director financiar de la General Electric: Brian Gladden. Garriques l-a recrutat pe Ed Boyd de la Nike, pe care l-a numit Chief Consumer Designer. Boyd ar trebui sa creeze produse care sa rivalilzeze cu produsele Apple.
Ramane sa stam si sa asteptam raspunsul la intrebarea: va reusi Michael Dell sa redea stralucirea companiei fondate de el, asa cum a reusit Steve Jobs sa revitalizeze Apple acum 10 ani?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu