Acum vreo 10 ani a venit cu idee la fel de enervanta: exista ceva ce el numeste ”disruptive technologies”, care pot da cu rotile in sus mari companii, conduse foarte bine.
Cazul Digital Equipement a fost cel care i-a atras atentia. DEC era una dintre cele mai admirate companii din lume, exemplu pentru analisti, ideal pentru profesorii de economie si invataceii lor. DEC concura pe piata mini calculatoarelor pe vremea cand nu exista PC-uri. Multi oameni de la DEC au vazut PC-urile aparand si crescand, dar nu le-a venit sa creada ca ii vor ingropa. Au ratat revolutia PC si au fost cumparati de Compaq, o companie nascuta pe valurile revolutiei PC.
Directorul general de la Kodak spunea ca fotografia digitala are viitor, dar nu va inlocui fotografia clasica in timpul vietii noastre. Desi era compania cea mai avansata in tehnologii digitale, Kodak nu s-a lansat in era digitala a fotografiei de teama sa nu-si canibalizeze produsele traditionale. Rezultatul este ca acum Kodak este un jucator marginal in fotografia digitala.
Scanariul este mereu acelasi: companie se bazeaza pe o tehnologie si domina piata. Christensen denumeste aceasta tehnologie, ca tehnologie suport. Managementul este impins de piata si de bursa sa furnizeze profituri in crestere an de an. Noile tehnologii sunt riscante si promit adesea margini mai mici decat tehnologiile suport. Prin urmare, directorii companiilor lider nu investesc agresiv in noile tehnologii. Cand noile tehnologii lovesc piata si isi incep cresterea, vechii jucatori nu sunt doar invinsi, ci devin nerelevanti, insignifianti.
Iata cateva exemple, produse amenintate de tehnologii ”disruptive” si tehnologiile in cauza:
- automobilul / automobilul electric
- librariile / amazon.com; librarie.net etc.
- magazine de electronice si electrocasnice / magazine virtuale;
- Sistemul de sanatate de stat / sitemul de sanatate privat
- Sistemul de pensii de stat / sisteme de pensii private
- computere mainframe / PC
- televiziuni traditionale / televiziuni prin cablu
- fotografie / imagine digitala
- CD-uri / mp3
- servere mici/ cloud computing
- restaurante / fast food
- telefonia / IP telephony
Majoritatea se concentreaza sa lupte impotriva competitorilor care vand acelasi tip de produs, dar cele mai mari amenintari vin de la cei care servesc aceeasi nevoie, numai ca altfel.
Altfel spus, CFR Calatori nu este amenintat in primul rand de alti operatori de transport calatori pe calea ferata, ci de masini si avioane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu