Cu 20 de ani in urma scena politica europeana era mult mai putin fragmentata. Numarul de partide din parlamentele nationale era in general mai mic si multe state traiau un oligopol natural (un partide de stanga si unul de dreapta), care se roteau la putere si care imparteau 80% dintre voturi.
Exact ca in marketing, au aparut partide de nisa care se adreseaza unor segmente particulare ale electoratului. Acestia au ”muscat” din cota partidelor mari, rezultand fragmentarea de azi.
Marian Vanchelie a iesit din PSD, la fel ca si Oprescu, captand voturi de nisa, ale unor cetateni care nu ar fi votat cu PSD. Elena Basescu s-a pozitionat in afara PDL si a captat numeroase voturi care nu ar fi mers la PDL: oameni foarte tineri, oameni nu atat de tineri dar cu copii sau nepoti de varsta Elenei care au simtit ca vor sa o sustina, oameni dezamagiti de partide etc.
Acelasi fenomen se constata si in domeniul comercial. Apar produse care sunt destinate unor segmente tot mai mici si mai particulare de consumatori: copii, pensionarii, adolescentii, mamele cu copii, gospodariilor cu o singura persoana, iubitorii de caini, iubitorii de plante de gradina, iubitorii de sporturi extreme etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu