vineri, 23 aprilie 2010

Dl. Neam Prost nu vinde nimic

Acum cativa ani am fost impreuna cu un coleg la unul dintre clientii sai potentiali, companie condusa de dl. X. Trebuia sa negociem contractul cu compania lui. Omul era simpatic, placut si cooperant. Din pacate, la negociere participa si o a doua persoana, care mi-a fost prezentata ca fiind asociatul dlui. X, sa zicem dl. Y.

Dl. Y era motivul pentru care participam la intalnire, deoarece colegul meu era dispus sa renunte la vanzare, numai sa nu se mai intalneasca inca o data cu dl. Y, pe care mi l-a descris ca pe un prost ingamfat si lipsit de maniere elegante.

Mi-am dat seama repede ca aveam de-a face cu o echipa ”bad cop-good cop”, asa ca am inceput destul de relaxat negocierea. Dl. Y m-a adus rapid intr-o zona conflictuala, unde m-a acuzat cu agresivitate ca vreau sa-l pacalesc si mi-a cerut sa justific de ce preturile noastre sunt mai mari decat ale SCALA, ceea ce nu era oricum adevarat. Cand i-am spus ca preturile noastre nu sunt mai mari decat ale SCALA, el m-a acuzat ca l-am facut mincinos. Am vrut sa ma ridic de la masa, dar dl. X, politistul bun, a insistat sa ne calmam, si-a cerut scuze si a preluat negocierile.

In final ne-am despartit in termeni cordiali, atat cu dl. X, cat si cu dl. Y, batand palma pentru o intelegere acceptabila pentru ambele parti. In ciuda acordului verbal, nu am vandut, pentru ca dl. X s-a razgandit si nu a mai cumparat deloc ERP. Cred ca a fost influenta dlui. Y, dar nu pot fi sigur 100%. Dl. Y era plin de idei fantasmagorice ca aceea pe care mi-o expunea dl. X ca sa justifice faptul ca s-a razgandit.

Timpul a trecut (nu mult) si m-am pomenit ca am cumparat servicii de la o firma a dlui. Y. Implementarea a ceea ce cumparasem de la dl. Y era treaba unei colege. Aceasta mi-a cerut sa particip la o intalnire cu dl. Y, deoarece dl. Y tine mortis sa creasca valoarea contractului si nu se trece la livrare pentru ca dl. Y se considere in stare de negociere si nu de livrare. Dl Y dorea sa modifice contractul dintre companiile noastre incluzand in el servicii de care, sincer vorbind, oricum nu aveam nevoie.

A urmat o intalnire amuzanta, in care l-am prajit pe dl. Y, in propria tigaie, cerandu-i pe de o parte sa execute intocmai si in conditii de 100% calitate contractul deja semnat si refuzandu-i orice sansa de a ne mai vinde ceva, orice.

Dl. Y este ceea ce numesc americanii ”asshole” iar romanii neam prost. Mai intai a incercat sa ne patroneze de la inaltimea varstei sale si a unei presupuse, de el, intelepciuni si experienta. Cand a vazut ca nu tine, a incercat sa ne sugereze ca este unul dintre prietenii apropiati ai actionarului majoritar al firmei in care lucram, moment in care l-am felicitat si am continuat sa ii refuzam cererile. Apoi a spus ca-l suna sa se planga de lipsa noastra de intelegere, iar noi i-am spus ca poate sa o faca pe loc, pentru ca oricum am vrea sa ne luam o cafea si putem face o pauza de 5 minute. Dezumflat complet, a apelat la mila noastra, explicandu-ne ca el ne-a oferit un pret atat de bun pentru ca spera sa poata majora suma extinzand contractul. Daca nu reuseste asta, atunci inseamna ca a vandut in pierdere. Evident, l-am refuzat de fiecare data si am privit cum paraseste biroul nostru stors de vlaga, invins si umilit.

Donald Trump are o vorba buna: Fii atent pe cine calci pe picioare cand urci scarile: vei da de aceleasi persoane la coborare!

Eu as spune ca un vanzator bun este mereu politicos si corect, cu oricine se intalneste: la restaurant, la doctor, pe strada, la volan sau la stadion. Nu stii niciodata cine si cui va povesti despre ziua cand te-ai dat in spectacol sau ai dovedit aroganta prosteasca!

Niciun comentariu: