duminică, 25 aprilie 2010

Cititi, prieteni, cititi!

Acum mai bine de 15 ani ii povesteam unui coleg despre cartea pe care o citeam in acel moment. Remarca lui m-a surprins: ”Tu inca mai citesti carti? O sa vezi, cand o sa ajungi la varsta mea ca nu vei mai avea rabdare.” Era cu mai putin de 10 ani mai in varsta decat mine. Intr-o zi l-am vizitat acasa si am observat ca nu avea decat 3 carti, dintre care una era Pagini Aurii si alta Mersul Trenurilor. Este un tip foarte inteligent, dintr-o familie de intelectuali.

In anii care au urmat am lucrat cu 2 directori generali care pareau sa sufere de o boala ciudata: nu puteau sa se concentreze sa citeasca un document mai mare de 2 pagini. In fapt, cand dadeau prima pagina deja se gandeau la altceva si nu mai conta ce ai scris pe pag. 2.

Creierul nostru este o masinarie biologica incredibil de eficienta. Sunt studii care sugereaza ca distruge tot ceea ce nu folosesti. Daca citesti toata viata, zona din creier care se ocupa cu cititul nu numai ca se dezvolta, dar se si extinde, ”imprumutand” neuroni din alte zone. Invers, daca nu citesti, neuronii din zona care deserveste cititul se distrug, mor, sunt uneori recrutati pentru alte sarcini. E un fel de ”use it or lose it!”. De aici inabilitatea de a mai citi a celor care au renuntat sa mai citeasca vreme de cativa ani. Observatiile mele arata ca fenomenul este deja vizibil pentru cei care nu au mai citit nicio carte in ultimii 5 ani.

Traim in epoca postindustriala, in ”knowledge economy” si suntem ”information workers”. Cum credeti ca afecteaza capacitatea individului de a fi competitiv, incapacitatea lui crescanda de a citi mai mult de o pagina?

L-ati vazut pe Neagu Djuvara la aproape 100 de ani? Inteligenta, vivacitate si vitalitate, pentru ca are un creier viu. Cercetarile medicale din ultimii 10 ani arata ca activitatea intelectuala permanenta, inclusiv la varse inaintate, impiedica maladiile degenerative ale creierului sa se instaleze. In plus, cei care continua sa fie activi intelectual, isi gasesc in continua curiozitate si dorinta de cunoastere un scop in sine si astfel au o batranete mai frumoasa si mai lunga.

Prin urmare, indiferent cat de ocupati ati fi, gasiti-va timp si cititi prieteni, cititi! Cititi orice va place si va pasioneaza: beletristica, SF, stiinte, economie, orice, atat timp cat o faceti cu placere!

2 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitari Marian pentru instigarea la cultura...
Sunt perfect de acord cu tine.
Cititul trebuie sa fie un obicei, precum spalatul pe dinti. :)
Eu de exemplu nu imi permit sa treaca nici o zi fara sa citesc macar 3,4 pagini dintr-o carte.
Nu inseamna mare lucru pentru acea zi dar privind pe un termen de cativa ani iti ofera o plus valoare greu de neglijat.
Spune-mi te rog care sunt cele 2 carti pe care le recomanzi cu tarie sa fie citite (literatura de business).

Felicitari pentru initiativa

Marian Hanganu spunea...

Nu pot sa ma decid la 2 carti. Sunt prea multe care imi plac foarte mult. Cred ca depinde de ce vrei sa stii:
-in macroeconomie cred ca este esential sa-i citesti pe Milton Friedman, John Stuart Mill si Ludwig von Mieses
-in sales lista e lunga, lunga ...
-in Business Strategy imi plac Michael Porter si Blue Ocean Strategy
-in marketing Kotler, Al Ries si Jack Trout
-in negocieri Gavin Kennedy si Donald Trump
-in training imi place Bruce Klatt
-sunt mare fan de Malcolm Gladwell, Chip si Dan Heath si James Surowiecki, toti de la The New Yorker
In fine, ai o lista lunga pe blog si te mai poti uita la favoritii mei de pe Amazon.
Stiu ca e prea mult fata de ce mi-ai cerut, dar nu pot sa aleg doar doua!