Iata ce ne spune Robert Pante, un renumit expert in moda:
"Is your image consuming people's memory?
If not, you'd better clean up your act!"
If not, you'd better clean up your act!"
Isi vinde si el marfa o sa spuneti, poate: ceea ce spui, cine esti si ce faci este mult mai important decat hainele pe care le porti. Sigur, asta am gandit si eu toata viata, dar hei! se pare ca gresim.
Expertul in psihologie sociala Leonard Bickman a condus mai mult experimente care arata ca hainele sunt percepute ca un simbol al autoritatii si ca oamenii rezista cu greu solicitarilor care vin din partea unor persoane bine imbracate.
Intr-unul dintre experimentele sale, Bickman oprea trecatorii care traversau o parcare si le spunea:
- Il vezi pe tipul ala de langa automatul de taxare? Vrea sa parcheze dar nu are marunt. Da-i o moneda de 10 centi!
Solicitantul se indeparta apoi, astfel incat in momentul in care persoana abordata ajungea in dreptul automatului de taxare sa fie in afara razei sale vizuale. Cand solicitantul era imbracat in uniforma unui agent de paza, aproape toti (92%) trecatorii au dat bani, chiar daca erau in afara razei vizuale a ”agentului”. Mai putin de jumatate (42%) s-au supus cand solicitantul era imbracat intr-un costum civil.
Intr-un alt experiment care a avut loc in Texas, un barbat se angaja in trecerea strazii pe culoarea rosie a semaforului. In jumatate din cazuri el era imbracat intr-un costum de lucru alcatuit dintr-o camasa si o salopeta, iar in jumatate din cazuri era imbracat intr-un costum de afaceri bine croit si proaspat calcat. Cercetatorii urmareau numarul oamenilor care imitau comportamentul barbatului in ambele cazuri.
Rezultatele sunt graitoare: numarul celor care l-au urmat pe barbatul elegant a fost de 3 ori si jumatate mai mare decat numarul celor care l-au urmat pe cel imbracat in salopeta.
Aceste atitudini reflecta atitudinea noastra fata de autoritate, fie ca este reprezentata de uniforma agentului de paza, fie de costumul elegant, anume supunerea.
Imi place la nebunie sa ma imbrac sport sau casual, dar e rau pentru afaceri. Specialistul in moda are dreptate: haina il face pe om mai abitir decat educatia, valoarea sau bunul simt.
Suntem prostiti de hainele si accesoriile scumpe, iar asta e o chestie pe care o stiu si o exploateaza si escrocii, dar si marii vanzatori.
Lumea este ceea ce este. N-are rost sa incerci sa inoti contra curentului. Cand vrei sa faci bani, imbraca-te elegant!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu