duminică, 17 august 2008

Clientul este rege



Analistii uita adesea ca in lumea afacerilor clientul este rege. Am citit nenumarate articole despre supermarketurile care ar distruge pietele si micile afaceri, sau despre lanturile de farmacii care ar distruge micile farmacii. Ceea ce scapa din vedere acesti analisti este ca nu supermarketurile si lanturile de farmacii sunt problema ci consumatorii, adica tu si cu mine.

Cand alegem sa ne facem cumparaturile la supermarket, ii dam o lovitura magazinului de cartier si ii aratam degetul mijlociu vanzatorului de la taraba care ne-a aratat ultima data fructe proaspete si ne-a umplut sacosa cu fructe trecute si lovite profitand de neatentia noastra.

Clientul hotaraste cine traieste si cine dispare in lumea afacerilor! El este rege, nu marii oameni de afaceri.

Directorii generali, directorii de vanzari si marketing, investitorii si actionarii uita si ei adesea cat de puternic este clientul, il ingnora si uneori il umilesc. La prima ocazie insa, clientul isi ia revansa si se razbuna cumplit pentru abuzul de putere al furnizorului.

Zeci de ani si-a batut joc Romtelecom de clientii sai. Cand, in sfarsit, a existat o alternativa, clientii au parasit Romtelecom intr-un numar atat de mare incat firma a intrat pe pierdere si a avut nevoie sa se realinieze la piata. Astazi, Romtelecom face eforturi supraomenesti pentru a-si recapata bunavointa consumatorului. UPC are aceleasi probleme, companiile de telefonie mobila stau pe un butoi cu pulbere (nemultumirea clientilor), bancile de asemenea.

Studiile arata ca poti pastra clientii nemultumiti atat timp cat acestia nu au o alternativa. Cand insa apare o alternativa, acestia migreaza in numar foarte mare si foarte repede.

Eu sunt uimit cat de des uita companiile cat de important este clientul si cat de des se iau decizii in sedinte, in ciuda a ceea ce cred sau simt clientii.

Niciun comentariu: