duminică, 24 octombrie 2010

Valoare munca sau valoare de schimb?

In mediul nostru economic exista doua conceptii cu privire la valoare: valoarea munca si valoarea rezultat.

Valoarea munca este convingerea majoritatii oamenilor, ca pretul unui bun trebuie sa fie direct proportional cu munca depusa in realizarea acestuia.

Este motivul pentru care numeroase categorii profesionale solicita guvernului salarii mai mari, in baza "muncii grele" pe care o depun (vezi minerii).

Este motivul pentru care consumatorii se revolta atunci cand rosiile din Romania costa la fel de mult ca cele din Olanda, pentru ca inglobeaza mai putina munca si costuri de productie mai mici.

Este motivul  pentru care majoritatea angajatilor pleaca acasa cu constiinta impacata ca si-au facut treaba si-si merita salariul, daca au muncit intens la un proiect care a esuat.

Valoarea de schimb, reprezinta valoarea unui bun exprimata in ceea ce se poate obtine prin comercializarea lui in schimbul altor lucruri, necesare si ele. Cu alte cuvinte, rezultatul muncii reprezinta valoare.

Nu are importanta care este volumul de munca utilizat pentru obtinerea bunului, ci doar ceea ce pot obtine in schimbul lui. As numi asta valoarea rezultat.

Valoarea munca este atat de atragatoare pentru oameni, pentru ca:

  1. Reprezinta teoria marxista care s-a invatat vreme de 43 de ani in Romania. Cum insa profesorii de azi sunt, in mare masura produsul scolii ceausiste, am convingerea ca la scoala se invata acelasi concept si azi.
  2. Este confortabila din punct de vedere psihologic pentru angajat: este mult mai reconfortant sa stii ca depunand efortul necesar iti castigi salariul, decat sa stii ca depinzi de succesul comercial al companiei.
Cele doua conceptii sunt adesea impartasite in aceeasi companie de salariati (si o parte din manageri) si de management (o parte) si de actionari. Diferentele de viziune asupra a ceea ce reprezinta valoare sunt cauza multor ciocniri intre subordonati si manageri, salariati si actionari.

Ipoteza valorii munca este insa gresita. Locul 2 la o licitatie nu valoareaza nici cat apa trasa la toaleta, in ciuda muncii intense depusa de echipa. Rosia romaneasca se vinde la acelasi pret cu cea din Olanda pentru ca se comporta identic in salata.

In final, un manager inteligent nu va recompensa munca asidua (gen Nicolita a alergat enorm pe teren, dar a stricat 3 din 4 pase care au ajuns la el.). Un manager inteligent va recompensa rezultatul concret, exprimat in valoare de schimb, in bani. Managerii sunt fortati sa devina inteligenti de evolutia cash flowului.

Este in interesul fiecaruia dintre noi sa abandonam teoria paguboasa si mincinoasa a valorii munca si sa ne orientam catre valoarea de schimb. Asta inseamna sa abandonam activitatile care ne arata ocupati si implicati, in favoarea celor care vor obtine rezultate. E o schimbare fundamentala - sper ca intelegeti implicatiile!

Niciun comentariu: