miercuri, 13 octombrie 2010

Cum se masoara competenta?

Aud foarte des oamenii clamand competenta sau negand-o la altii. De exemplu, intalnesc des oameni care sunt convinsi ca sunt buni vanzatori, desi cifrele lor arata jalnic. Sigur, in ziua de azi cifrele arata nu numai competenta vanzatorului, ci si calitatea companiei, pozitionarea ei, investitia in marketing s.a.m.d. Totusi, oamenii astia nu au avut niciodata succes in vanzari. De unde stiu ei ca sunt competenti?

Uneori discut cu manageri, ale caror departamente sau companii se afla in deriva. Nu le trece deloc prin minte ca ar putea fi o parte din problema si ca gresesc grav cu ceva. De obicei este altcineva, sau altceva de vina.

Pe de alta parte, amici sau cunoscuti imi spun ca este scandalos ca X sau Y au fost promovati intr-un post important, pentru ca nu ar fi competenti. Pai, daca abia au fost promovati, de unde stim noi ca sunt competenti sau nu?

Competenta este abilitatea de aface ceva, sau de a obtine anumite rezultate. Incompetenta e inversul.

Prin urmare, singura masura a competentei este rezultatul.

Prin aceasta prisma, eu insumi am fost uneori competent si alteori incompetent. Ori de cate ori am reusit, am fost competent. Ori de cate ori nu am reusit, am fost incompetent si am stiut asta de fiecare data. Prin urmare, de fiecare data am luat masuri, pregatindu-ma sa fiu competent data viitoare cand voi avea ocazia. Si ocaziile s-au ivit, iar eu am devenit competent invatand din incompetenta mea trecuta.

Niciun comentariu: