duminică, 30 octombrie 2011

3 legi pentru un parteneriat de succes

Majoritatea companiilor au nevoie de parteneri: furnizori cu relatii de parteneriat strategic; distribuitori exclusivi sau cu statut special; aliati strategici etc.

Probabil ca si firma ta are o retea de parteneri, altfel nu ati supravietui.

Gasirea partenerilor viabili, seriosi, cu care vei face bani este de importanta capitala. Orice greseala intr-un teritoriu sau verticala industriala te poate da inapoi cu luni de zile sau chiar ani.

La inceputul carierei am fost consiliat sa gasesc partenerii care au acelasi interes cu mine, caci interesul comun ii va determina sa puna faptele lor acolo unde le sunt vorbele, adica sa munceasca pentru binele comun, al meu si al lui. Asta a fost Legea no. 1: Construieste relatii win-win!

Am facut asta, dar am constatat uneori ca implicarea partenerului era departe de ceea ce promisese. De fiecare data am verificat situatia si am inteles ca el a fost sincer cand am agreat parteneriatul, dar parteneriatul cu mine era de importanta marginal pentru afacerea lui si primea acum resurse marginale.
Asa am descoperit Legea no. 2: Cauta parteneri pentru care relatia cu tine este intre principalele avantaje competitive!
Nu cel mai mare partener este de multe ori cel potrivit, ci acela care crede ca l-a apucat pe Dumnezeu de picior cand s-a aliat cu tine!

Chiar si unii dintre acesti parteneri m-au dezamagit si am verificat din nou situatia. Ceea ce am observat a fost ca nu mai eram un partener privilegiat pentru el. Ceva se intamplase: primise o oferta mai buna, se reorientase spre alte oportunitati de afaceri sau avea probleme de supravietuire care faceau ca planurile de viitor sa paleasca. In fapt, trecusem de pe tabloul principal al preocuparilor sale, pe unul secundar. Asa am descoperit Legea no. 3: Verifica permanent statutul parteneriatului vostru in conceptia partenerului tau!

Iar Legea no. 3 vine cu recomandarea no. 1: Construieste orice parteneriat astfel incat sa-ti ofere o portita de iesire cand relatia nu mai functioneaza! Nu da exclusivitati pe care sa nu le mai poti lua inapoi si nu te lipi de imaginea unui partener astfel incat sa ajungi sa ii impartasesti soarta!

Niciun comentariu: