luni, 25 iunie 2012

Studiu de caz: Razboiul apelor minerale

Ieri am vazut o reclama la Aqua Carpatica, care mi-a atras atentia. Puteti urmari reclama pe youtube: link aici!

In esenta, ei sustin ca multe ape imbuteliate contin nitrati, iar acestia sunt foarte daunatori. Aqua Carpatica ar fi apa minerala cu cel mai mic continut de nitrati, ceea ce o face mai sanatoase decat alte ape.

Pana aici e bine, au izolat o caracteristica unica, au facut un USP (Unique Selling Proposition) si au lansat-o catre clienti prin intermediul unei reclame emotionale.

Mai mult decat atat, reclama pledeaza pentru adoptarea unei legi care sa impuna imbuteliatorilor inscrierea continutului de nitrati pe eticheta. Reclama invita la semnarea unei petitii pe site-ul Legea Apei.ro

O eventuala reusita a initiativei publice, va face ca avantajul competitiv al companiei sa fie mentionat pe eticheta. Cum majoritatea deciziilor de achizitie se iau in supermarket, la raft, masura ar conferi un avantaj clar producatorului, care ar putea sa ia imediat felii largi din cota de piata a concurentei.

Toate bune si frumoase, dar acest spot nu mai mentioneaza un continut zero de nitrati, precum spoturile anterioare. Ce s-a intamplat? Pai simplu: concurenta nu doarme, asa ca CNA a fost sesizat cu privire la publicitatea mincinoasa a Carpathian Springs, compania lui Jean Valvis, care detine brandul Aqua Carpatica.

In urma unei decizii din 26 aprilie, imbuteliatorului i s-a interzis difuzarea spoturilor anterioare, care mentionau un continut zero de nitrati. Cititi aici despre decizia CNA.

Noua reclama mentioneaza un continut de nitrati de 0.8 mg/l, dar razboiul se extinde prin incercarea de a influenta cadrul legislativ. Ma astept ca razboiul sa continue printr-o reactie a liderilor pietei.

In sine, acest studiu de caz este interesant sub aspectul atacului prin care un competitor incearca sa destabilizeze marii jucatori, reactia acestora este de asemenea utila, ca si arsenalul de arme folosit (Internet, publicitate TV, retele sociale, autoritati de reglementare, asociatii profesionale etc.).

3 comentarii:

Constantin spunea...

O precizare domnule Hanganu, daca imi este permisa: noua reclama la care va referiti dumneavoastra in articol este la apa minerala plata.

Exista persoane care fac in continuare confuzie intre cele doua produse, intre reclame si intre continutul de nitrati pe care il contin cele doua ape. Aqua Carpatica plata si Aqua Carpatica carbogazoasa sunt doua produse diferite. Aqua Carpatica minerala carbogazoasa – izvorul Paltinis, este cea mai pura apa minerala din lume (0 mg/l NO3), iar Aqua Carpatica plata – izvorul Bajenaru este apa cu cel mai scazut continut de nitrati din Romania (0,8 mg/l NO3).

De altfel, vizual cele doua produse nu seamana si ar fi trebuit sa va dati singur seama de acest aspect.

Anonim spunea...

Buna ziua Salesman !

Este sincer pacat faptul ca, pe spate unei structurii logice si metodice pe care faci dovada,ai CONFUNDAT serios datele problemei :
1) Cu 0 Nitrati este apa Carbogazoasa lui AQUA si nu cea plata (care de la inceput a inscriptionat 0,8mg/L) Presupusa "minciunea" nu vine din acest argument...

2)Imbuteliatori nu au atacat aceasta presupusa "minciune"...au vrut sa demonstreze,cu buletin de un laborator NEACREDITAT (Renar) ca cea plata nu este cea mai pura din punct de vedere al nitratiilor (o alta sursa de la Bohalt). Repetitia analizei din partea 3 laboratorilor ACREDITATE au demonstrat la CNA ca afirmatia privind AQUA PLATA era corecta si deloc MINCINOASA !

3)AQUA a invitat patronatul apelor minerale sa sustine si el campania Legea Apei...pana azi nu au fost capabili sa dau macar un raspuns.

4) Imbuteliatori nu sunt in bloc impotriva initiativei. Apa Bucovina s-a xprimat si ea sprijinul.De fapt impotriva este o singura marca "de traditie"

am vrut sa ajut gandurile tale structurate, asa ...pentru o limita de detectie mai fina :)
YJV

Marian Hanganu spunea...

Multumesc pentru comentarii. Interesant razboi. De manual, as zice.
Am sa verific etichetele celor doua ape.
Buna reclama, cum am mai zis. Buna si campania. Singura necunoscuta este daca imbuteliatorul a calculat si a estimat reactia competitiei. Vom vedea. Pana atunci va urez sa beti apa si nu sucuri dulci!