miercuri, 22 februarie 2012

Maimuta goala

Studiul economiei, marketingul si cartile despre vanzari m-au pasionat vreme indelungata, vreo 20 de ani. A existat insa un moment, pe la sfarsitul deceniului trecut, cand am simtit ca ceva e in neregula in modelul omului economic rational.
Erau ca niste rateuri ale logicii si rationalitatii. Nu intelegeam de ce iau oamenii adesea decizii irationale, care le dauneaza economic, de ce sa lasa uneori condusi de instincte primare in loc sa-si foloseasca ratiunea.

Daca noi am fi cu desavarsire rationali, cum am putea sa explicam rezultate precum cele din The Ultimatum Game, despre care scriam in 2008 in Omul-fiinta rationala? Daca noi am fi eminamente rationali, cum ar putea cineva creste vanzarile manipuland culoarea produsului, mirosurile din magazin, sau pozitia unui produs in raft?

Ceva din noi venea din alta parte. Prima oprire a fost sociologia, o statie in care am invatat multe, dar nu am rezolvat problema. In final, am gasit sursa problemei mele de intelegere: omul nu este fiinta rationala pe care o credem noi, nu este produsul final al evolutiei, ci unul intermediar. Suntem una dintre cele 5 specii de maimute ramase pe Pamant. Multe dintre reactiile noastre au fost acumulate nu in 200.000 de ani de cand exista specia noastra, nici in ultimii 12.000 de ani de cand am pornit in galop catre civilizatia moderna de azi, ci in cele 5 milioane de ani de evolutie care au condus catre homo sapiens.

Pornind de la aceasta observatie, zoologul Desmond Morris il analizeaza pe homo sapiens ca pe un animal, cu instrumentele zoologului, nu cu cele ale sociologului, economistului sau filozofului.

Cartea lui Morris este o revelatie. Ea vorbeste despre originile sexului la om, despre originile monogamiei, despre modul in care ne crestem copii sau ne hranim, despre relatia noastra cu mediul si cu alte animale. Dupa ce depasesti socul initial, de a te studia ca pe un animal, cartea ofera o viziune noua, inedita asupra vietii noastre.

E o carte pe care orice om modern ar trebui sa o citeasca. E o carte care il va face pe vanzator mai bun, pe economist mai rafinat, pe sociolog mai patrunzator in analza etc.

O gasiti pe Librarie.Net aici: click

Niciun comentariu: