Esti in plina analiza a panului de afaceri pentru anul viitor. E si timpul, dar problema de anul acesta, ca si problema de anul trecut, este ca ai mai mult de o cale de urmat pentru dezvoltare.
Ai mai fost in aceasta situatie anul trecut, cand nu ai luat nicio decizie pana prin martie. In martie ai decis sa incerci ambele variante si ai alocat ceva bani pentru amandoua. Nu ai facut nimic concret pana prin vara, iar rezultatele au fost slabe de atunci. Iti dai seama ca micul tau test este un esec, pentru ca actiunea ta ezitanta este cel mai probabil vinovatul principal pentru esec. Cu alte cuvinte, sferturile de masura nu-ti permit sa tragi nicio concluze. Ti-ai dori sa fi luat o decizie si sa fi mers consecvent si cu toate fortele pe varianta aleasa.
Ti se pare familiara situatia? "Paralisys by analysis" este o boala moderna a managerilor si corporatiilor.
In afaceri, actiunea este intotdeauna superioara planificarii. Cand nu stii ce sa faci, alege una dintre optiuni, abordeaz-o cu toata hotararea, actioneaza ca si cand ar fi o hotarare definitiva si impuneti un interval de timp scurt, dupa care sa reanalizezi hotararea ta. Hai sa dam un exemplu:
Sa zicem ca vinzi echpamente pentru constructii civile si industriale. Reteaua de vanzari pe care o ai, ca si centrele de service sau partenerii de service acopera intreaga tara. Te gandesti sa te diversifici prin vanzarea de echipamente pentru agricultura, folosind aceeasi retea de vanzari si service, dar nu stii daca este o idee buna. Daca nu ma poti gasi niciun fel de date de piata pentru a-ti fundamenta decizia, cel mai bine ar fi sa pui la cale un test, selectand un numar limitat de regiuni in care sa introduci noile produse si sa vezi cum raspunde piata pentru 4 luni. Dupa 4 luni te vei opri si vei analiza rezultatele.
Ceea ce se va intampla dupa 4 luni, va fi ca din punctul in care ai ajuns lucrurile vor aparea altfel: vei fi discutat cu multi clienti potentiali; vei fi vandut ceva si vei avea deja date de la clienti cu privire la calitatea produselor; vei fi avut deja probleme de achizitie, livrare si service; te vei fi confruntat cu competitia etc. Din acest punct vei avea o perspectiva mult mai buna asupra oportunitatii de afaceri si vei putea lua decizia finala.
Natura ne furnizeaza multe modele: ursul de exemplu, cauta hrana facand incursiuni periodice in jurul teritoriului sau (the foraging theory). Sistemul ii permite sa riste putin, dar sa exploreze multiple optiuni de cautare a hranei. Este un mod de hranire de mare succes, fiind adoptat de numeroase animale.
Afacerile noi nu se descopera in biroul tau, ci in birourile potentialilor clienti, in piata, supermarket sau oriunde vinzi tu, fie si pe Internet!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu