marți, 17 iunie 2008

Sergio Zyman si steagurile care flutura azi la geamul autovehiculelor din Romania



Astazi am observat numeroase masini care arborau drapelul romanesc la geam. Mai mult decat atat, am urmarit cum un sofer cumpara un steag si am vrut sa aflu pretul (10 RON) ca sa imi cumpar si eu unul.

In timp ce ma gandeam daca am o bancnota de 10 lei in portofel, mi-am adus aminte de cartea lui Sergio Zyman, "Sfarsitul marketingului". Zyman este un mare marketer, fost chief marketing officer la Coca Cola. In cartea cu pricina el arata ca un bun marketer trebuie sa fie atent la evenimentele care se petrec in jurul lui, chiar daca acestea nu par sa aiba legatura cu produsul sau marca sa. Abilitatea de a intelege evenimentele din jurul sau este cheie pentru un marketer care vrea sa supravietuiasca intr-un mediu atat de instabil cum sunt economiile de azi. M-am gandit sa facem o aplicatie practica.

Intrebare: De ce arboreaza oamenii steaguri astazi?

Raspunsul este ca doresc sa-si manifeste sustinerea pentru echipa nationala de fotbal, care sustine astazi un meci decisiv pentru calificarea in sferturile de finala ale Campionatului European de Fotbal. Acest eveniment sportiv are darul de a intari sentimentul de apartenenta la natiune, coeziunea fata de un set de valori comune care ii definesc pe romani etc.

Intrebare: De ce arboreaza romanii (si nu numai ei) mai multe steaguri cand joaca fotbal decat de Ziua Nationala?

Raspunsul pe care mi-l imaginez eu este ca meciul de fotbal rezoneaza mai puternic in sufletul oamenilor decat Ziua Nationala. Oricat de socant ar parea, cred ca este o concluzie absolut corecta. Iata de ce:

  1. Pentru majoritatea (nu toti) oamenilor, meciul de fotbal reprezinta o confruntare cu un adversar (fie el si sportiv) ceea ce este emotional mult mai puternic.
  2. Sarbatorirea Zilei Nationale nu pune nimic pe masa, in timp ce un meci de fotbal are consecinte: ii batem si ne calificam, sau ne bat si nu ne calificam.
  3. Ziua Nationala se refera la evenimente din trecut, pe care nu le-am trait, in timp ce meciul este azi!

Acum, daca privim lucrurile prin aceasta perspectiva, multimea de steaguri arborate azi nu mai pare atat de monstruos de mare fata de steagurile arborate de 1 decembrie.

In plus, un marketer va acorda mai multa valoare unei reclame in timpul meciului decat in trecut, pentru ca va intelege mai bine cat de puternica este legatura pe care o au concetatenii sai, clienti de felul lor, cu acest eveniment.

Daca aveti o alta parere, va rog sa va exprimati!

Un comentariu:

mihai.onofreiciuc spunea...

diferenta este intre o lupta memorata ( pentru Unirea de la 1918 ) si o confruntare actuala ( meciul )
- uitarea face diferenta