marți, 10 iunie 2008

Cum sa fii un angajat valoros-Lectia lui Liviu Dragan


Prin 2003 lucram la TotalSoft. Eram coleg cu un anume domn R, un bun profesionist cu experienta in ERP si consultanta.
Dl. R fusese angajat sa puna ordine in cateva procese haotice din TotalSoft, procese care o luasera razna din cauza cresterii foarte rapide a companiei. Mie dl. R mi se parea foarte destept si nu ma indoiam ca facea o treaba foarte buna.
Intr-o zi stateam de vorba cu Liviu Dragan, directorul general al TotalSoft, care era putin obosit si irascibil. Tocmai ii semnalasem o problema, o disfunctionalitate din firma, cu un aer un pic expert ca sa fiu sincer.
Liviu Dragan mi-a recunoscut problema si apoi mi-a spus:
-Probleme? Am teancuri de probleme! Uite aici, in acest document redactat de dl. R., am vreo 8 probleme. Daca ma asez la masa sa scriu, intr-o ora iti pun pe hartie inca 25 de probleme. Eu nu am nevoie de oameni care sa-mi semnaleze probleme, problemele le vad si eu! Eu am nevoie de oameni care sa-mi ofere solutii. Am o companie de 150 de oameni (atatia erau pe atunci, acum sunt mai multi) si nu mai pot sa ofer toate solutiile de care are nevoie compania. Pentru ca nu mai pot eu sa ofer solutii pentru toate problemele unei companii atat de mari v-am angajat pe voi, iar voi ce faceti? Imi aratati probleme? Nu mai vreau probleme, vreau solutii!
Am fost socat de reactia lui si am incercat sa ma pun in locul lui. Ca prin minune, am inteles de ce s-a suparat si am inteles cat de absurda era pozitia noastra: in loc sa-l ajutam, il afundam si mai rau in problemele companiei!
Eu am inteles mesajul, dl. R se pare ca nu l-a inteles, sau nu l-a inteles chiar atunci. Relatia lor s-a deteriorat din cauza ca dl. R, desi foarte productiv, producea mai multe probleme decat solutii. Culmea, contributia dlui. R s-a facut simtita in companie mult dupa ce a plecat, pentru ca solutiile pe care le-a adus in companie erau in mare masura bune, dar lipsa lui de tact il facea sa nu poata sa-si asigure sustinerea a suficienti colegi ca planurile lui sa fie duse la bun sfarsit. Prin conflictele permanente cu alti membri ai echipei, el provoca mai multe probleme decat rezolva, probleme care se adunau tot la directorul general, omul care il angajase pentru ca avea prea multe probleme si dorea sa-l ajute cineva sa le rezolve.
Daca vreti sa fiti un angajat de top (si sa fiti platiti ca atare), este bine sa va ghidati dupa cateva reguli:
1. Ati fost angajat ca sa rezolvati probleme, nu ca sa le creati sau sa le aratati cu degetul.
2. Ori de cate ori semnalati o problema, fiti pregatiti sa propuneti si una sau mai multe rezolvari posibile.
3. In timp ce rezolvati o problema, aveti precautia sa nu creati probleme mai multe si mai mari decat problema pe care o rezolvati.
4. Cand conducerea vine cu o schimbare, sau cu un obiectiv nou, nu sariti imediat sa declarati ca nu se poate si sa demonstrati ca e o prostie. Sefii Dvs urasc sa li se arate ca sunt prosti. In loc de asta, spuneti: „Ambitos obiectiv! Hai sa vedem cum il putem face!” Aveti timp dupa aceea sa lucrati si sa vedeti daca se poate sau nu se poate face, dar nu-l respingeti din start!

Niciun comentariu: