joi, 26 iunie 2008

Despre Sales & Marketing, intr-un mod cum nu ati mai discutat pana acum



Studiez economie, marketing si vanzari de 18 ani. Acesta este hobby-ul meu, aventura cunoasterii pentru mine. Dupa revolutie s-au deschis perspectivele cunoasterii si m-am repezit asupra cartilor ca un naufragiat salvat dupa zile de privatiune.

Multi ani am acumulat cunostinte care, credeam eu, imi vor permite sa inteleg mai bine lumea in care traim. Asa a fost si nu este asa! Cum vine asta? Pur si simplu, am descoperit ca paradigma primordiala din economie, omul rational, nu este 100% corecta. In majoritatea timpului poti prezice comportamentul grupurilor mari de oameni prin prisma alegerilor rationale. Acesta este motivul pentru care macroeconomia este in general de folos.

Cu cat mergi catre interactiunea umana, cu cat te indepartezi de grup si ajungi in preajma individului, ipoteza omului rational incepe sa dea erori, de parca ar fi un program software plin cu bugs.

Toti vanzatorii stiu ca uneori clientii se poarta irational. Marketerii recunosc si ei comportamentul irational al consumatorilor si incearca sa apeleze la simturile acestora, nu la ratiunea lor. Nu degeaba sunt advertiserii acuzati ca mint si manipuleaza consumatorii.

Intrebarile ridicate de rationalitatea fiintei centrale a stiintelor sociale, omul, m-au condus la lucrari scrise de antropologi si sociologi si de economisti cu aceleasi preocupari ca si mine.

Lucrari precum: "Blink: The Power of Thinking without Thinking" si "The Tipping Point" ale lui Malcolm Gladwell, "The Wisdom of Crowds" de James Surowiecki, "The Ape in the Corner Office" de Richard Coniff, "Kluge" de Mark Grey si altele, m-au condus catre un drum, o cautare a ceea ce este real si distinct de ceea ce am cunoscut pana acum.

Nu am o teorie solida despre legatura dintre toate acestea, economie, marketing si vanzari. Daca as avea, as rescrie economia, maketingul si vanzarile dupa noua teorie si m-as astepta sa primesc Nobelul pentru economie si cecuri barosane de la Amazon.com

Va invit sa urmariti insa postarile pe aceasta tema, pentru ca ele va vor da indicii despre ce se intampla cu clientii vostri cand, aparent, o iau razna sau iau decizii absolut catastrofale.

Va invit sa va ganditi la semnele mele de intrebare ca sa va puteti identifica erorile monumentale si sa le evitati in viitor.

Va invit sa cititi urmatoarele postari pentru ca sunt importante. Am sa fac o noua categorie pentru ele, astfel incat sa le puteti accesa usor din pagina principala, atunci cand vor fi mai multe si isi vor pierde cronologia. Noua categorie se va numi: freakonomy, caci ceea ce vom discuta aici va fi ciudat si va ameninta ceea ce stim si credem despre lume in acest moment. Freakonomy s-ar traduce prin stiinta ciudata sau despre ciudatenii, de la englezescul FREAK (ciudat).

Niciun comentariu: