miercuri, 5 mai 2010

Pollo Campero, campionul neasteptat!


O economie este competitiva daca are companii competitive. Nu este suficient sa ai investitii straine si sa devii atelierul off-shore al companiilor care provin din economii dezvoltate, trebuie sa poti sa creezi la randul tau companii competitive, capabile sa lupte cu multinationalele acasa si capabile sa se extinda in alte tari.

Modelul McDonald's de fast food este extrem de simplu si in acelasi timp extrem de dificil de replicat. Dovada acestui fapt o poti avea mergand in zona de restaurante a oricarui mall, unde veti gasi numerosi imitatori nefericiti alaturi de originalele McDonald's, KFC, Burger King si Pizza Hut.

”What a man can do, another man can do!” spune personajul interpretat de Anthony Hopkins celui interpretat de Alec Baldwin in ”The Edge”. El se referea la uciderea unui urs si la supravietuire, eu ma refer la orice vreti voi.

Dovada ca nu trebuie sa vii din SUA ca sa faci un lant fast food de mare succes, un grup de investitori guatemalezi infiinta in 1971 un lant de restaurante fast food, Pollo Campero, copiind modelul de afaceri McDonald's. Cand locuiam in Costa Rica obisnuiam sa mergem relativ des in restaurantele Pollo Campero, in care se serveau mancaruri din carne de pui gen KFC, dar gatite dupa retete centro-americane, cu garnituri, salate si dulciuri centro-americane.

Cand intri intr-un restaurant Pollo Campero ai exact acelasi sentiment ca in orice alta mare franciza de fast food american. Aceeasi standardizare, aceeasi procedurare care iti permite sa conduci o retea de restaurante cu angajati abia iesiti din adolescenta, curatenie, rapiditate, acelasi serviciu in toata reteaua, aceleasi produse, la acelasi pret si cu acelasi gust.

Pollo Campero a cucerit azi America Centrala si nordul Amercii de Sud, a traversat Mexicul pentru a patrunde adanc in SUA, a trecut oceanul in Europa deschizand primele restaurante in Spania si Andora, a atacat Asia deschizand localuri in China, Indonezia si India, si-a inceput colonizarea in Orientul Mijlociu deschizand restaurante in Bahrein. In total, sunt peste 300 de restaurante in lume sub sigla Pollo Campero, dintre care aproximativ 56 in SUA.

As vrea sa vad ca niste investitori romani sunt in stare sa creeze un lant fast food romanesc, sa fie capabili sa lupte cu strainii acasa si sa se extinda cu succes in alte cateva tari. Ca e vorba despre omorat ursi sau despre vanzarea puilor la gratar, tineti minte replica lui Hopkins: Ceea ce un om poate face, poate face si altul!

2 comentarii:

Andrei spunea...

Dristor Kebab.
modul cum se misca promite. Faptul ca se extind in mall-uri e un argument, se baga in lupta langa greii enumerati de aici. In plus au mai prins si ceva expunere media cu un numar dedicat de money express sau forbes nu mai retin exact.

Marian Hanganu spunea...

Doamne ajuta! Sper sa demonstreze ca au inteles modelul de business.
Mi-ar fi placut sa vad un lant romanesc care sa iasa cu o tenta romaneasca. Cuvantul Kebab arata ca fac Kebab, nu mici. Nu este o problema de nationalism, dar le va fi greu sa dea nota de autenticitate in Turcia venind din Romania. Anyway, sa le uram succes!