Saptamana trecuta am mers cu trenul intre Belgrad si Skopje. 450 km, 10 ore. Conditiile sunt similare cu cele ale CFR, la fel si viteza. Pretul e mai mic.
La intoarcere am pierdut trenul, deoarece compania de cai ferate macedoneana nu a actualizat modificarea mersului trenurilor pe site. Daca ma intorceam cu trenul la Belgrad, ajungeam la ora 8 dimineata, dupa 11 ore de zgaltait in vagonul de dormit. La ora 21:15 plecam din Skopje cu o masina spre Belgrad. La ora 02:00 eram la Belgrad, in pijama.
Putine domenii arata mai clar incapacitatea statului de a se ocupa de economie decat calea ferata. Viteza medie pe calea ferata e neschimbata in tarile est europene fata de acum 100 de ani. In tarile occidentale, in Japonia sau in China, spre exemplu, s-au introdus trenuri de mare viteza, dar majoritatea rutelor inregistreaza viteze inca modeste in comparatie cu sumele investite. In fapt, iata aici o comparatie intre vitezele medii cu care se circula in tarile europene:
Țară Viteza medie km/h
Franța 227
Italia 171
Spania 171
Marea Britanie 133
Suedia 132
Germania 124
Grecia 111
Portugalia 109
Finlanda 107
Elveția 101
Olanda 100
Danemarca 98
Belgia 97
Rusia 92
Austria 91
Republica Cehă 89
Ungaria 85
Polonia 82
Irlanda 80
Norvegia 75
Bulgaria 71
Slovacia 70
Ucraina 60
România 57
Belarus 56
Albania 29
Sursa: theforeigner.no, care citează un raport întocmit de ”Framtiden I våre hender” (FIVH)
In Romania, viteza medie a trenurilor a scazut, in ciuda investitiilor de miliarde de euro. Iata situatia comparativa a duratelor calatoriilor fata de anul 1977:
Pe ruta Bucuresti-Constanta s-a realizat un progres de 5 minute in urma unor investitii de 900 milioane de euro.
Numai CFR Calatori inregistra 29,5 milioane euro pierderi in semestrul I al anului trecut.
Acesta este un sector condus in intregime de stat, caruia i s-a acordat un monopol, pentru care au fost garantate credite externe pentru modernizare, catre care au fost directionate miliarde de euro pentru modernizare.
Exact lipsa competitiei, absenta profiturilor si bararea drumului antreprenorilor privati face caile ferate un sector subventionat, neprofitabil si neperformant.
Ori de cate ori sunteti tentati sa votati in favoarea monopolurilor de stat, ganditi-va la CFR! Ganditi-va la Caile Ferate Macedonene, la Caile Ferate Sarbe, la British Rail (care a trebuit privatizat pentru a curma pierderile) si votati in favoarea eliminarii monopolurilor, a sectorului privat!
Daca masinile ar fi fost monopol de stat, atunci si azi am mai merge cu 25 l/100 km, cu 40 de km/ora, in masini invelite cu panza cauciucata!
La intoarcere am pierdut trenul, deoarece compania de cai ferate macedoneana nu a actualizat modificarea mersului trenurilor pe site. Daca ma intorceam cu trenul la Belgrad, ajungeam la ora 8 dimineata, dupa 11 ore de zgaltait in vagonul de dormit. La ora 21:15 plecam din Skopje cu o masina spre Belgrad. La ora 02:00 eram la Belgrad, in pijama.
Putine domenii arata mai clar incapacitatea statului de a se ocupa de economie decat calea ferata. Viteza medie pe calea ferata e neschimbata in tarile est europene fata de acum 100 de ani. In tarile occidentale, in Japonia sau in China, spre exemplu, s-au introdus trenuri de mare viteza, dar majoritatea rutelor inregistreaza viteze inca modeste in comparatie cu sumele investite. In fapt, iata aici o comparatie intre vitezele medii cu care se circula in tarile europene:
Țară Viteza medie km/h
Franța 227
Italia 171
Spania 171
Marea Britanie 133
Suedia 132
Germania 124
Grecia 111
Portugalia 109
Finlanda 107
Elveția 101
Olanda 100
Danemarca 98
Belgia 97
Rusia 92
Austria 91
Republica Cehă 89
Ungaria 85
Polonia 82
Irlanda 80
Norvegia 75
Bulgaria 71
Slovacia 70
Ucraina 60
România 57
Belarus 56
Albania 29
Sursa: theforeigner.no, care citează un raport întocmit de ”Framtiden I våre hender” (FIVH)
In Romania, viteza medie a trenurilor a scazut, in ciuda investitiilor de miliarde de euro. Iata situatia comparativa a duratelor calatoriilor fata de anul 1977:
Ruta | Distanță | Timp 1977 | Timp 2011 |
București-Constanța | 225 km | 2h47min | 2h42min |
București-Craiova | 220 km | 2h28min | 3h12min |
București-Brăila | 199 km | 2h19min | 3h18min |
Cluj-Oradea | 153km | 2h30min | 2h39min |
Brașov-Sighișoara | 128km | 1h36 | 2h32min |
Arad-Deva | 149km | 1h56min | 2h16min |
Pe ruta Bucuresti-Constanta s-a realizat un progres de 5 minute in urma unor investitii de 900 milioane de euro.
Numai CFR Calatori inregistra 29,5 milioane euro pierderi in semestrul I al anului trecut.
Acesta este un sector condus in intregime de stat, caruia i s-a acordat un monopol, pentru care au fost garantate credite externe pentru modernizare, catre care au fost directionate miliarde de euro pentru modernizare.
Exact lipsa competitiei, absenta profiturilor si bararea drumului antreprenorilor privati face caile ferate un sector subventionat, neprofitabil si neperformant.
Ori de cate ori sunteti tentati sa votati in favoarea monopolurilor de stat, ganditi-va la CFR! Ganditi-va la Caile Ferate Macedonene, la Caile Ferate Sarbe, la British Rail (care a trebuit privatizat pentru a curma pierderile) si votati in favoarea eliminarii monopolurilor, a sectorului privat!
Daca masinile ar fi fost monopol de stat, atunci si azi am mai merge cu 25 l/100 km, cu 40 de km/ora, in masini invelite cu panza cauciucata!
Un comentariu:
Mi-am adus aminte de postul tau pentru ca m-a sunat un prieten care (inca) lucreaza la CFR si care-mi explica ca in Romania avem cel mai performant sistem de securitate feroviara din Europa, dar ne fura tiganii cablurile.
Da, e adevarat ce spui si putem constata ca si acest domeniu, ca si cel al sanatatii, despre care am discutat inainte, e o sursa importanta de furt si coruptie. Pe de alta parte sifonarea banilor se face si cu sprijin privat. Uite un articol care iti poate indica cum: http://www.wall-street.ro/articol/Economie/105009/Control-la-23-de-operatori-feroviari-de-marfa-si-46-de-sanctiuni.html.
Acolo vezi cat de mari au ajuns unii si cum se castiga pe schema clasica de a nu-si plati datoriile la CFR Infrastructura. De unde si degradarea acesteia, avand ca si consecinta scaderea vitezei, inchiderea unor trasee, samd.
Ca se fura si direct prin faptul ca CFR este de stat, bagand bani cu nemiluita in tot felul de proiecte si nefinalizand mai nimic, e adevarat, face parte din modelul de distrugere a sistemelor din Romania.
Trimiteți un comentariu