sâmbătă, 14 mai 2011

Angajarea unui vanzator: raul, bunul si uratul

De fiecare data cand angajezi un vanzator, iti asumi riscuri. In ciuda testelor si a experientei, vanzarile sunt o meserie in care nu poti decide daca cineva este bun daca nu ai lucrat cu el.

Mai mult, unii dau rezultate in anumite industrii si medii corporatiste, dar esueaza in altele.

Recomandarea mea este sa angajezi trei oameni pe aceeasi pozitie si sa fii gata sa pastrezi numai unul. Competitia este sfanta si e sanatoasa: te va ajuta nu numai sa testezi abilitatile fiecaruia, dar si sa le testezi motivatia si moralitatea.

Altfel spus, ai ocazia sa separi bunul, de rau si de urat.

Pentru a practica aceasta forma extrema de angajare, trebuie sa iti iei unele precautii:
  1. Sa fii onest si sa le explici de la angajare cum stau lucrurile: o perioada de proba, urmata de angajarea castigatorului. Daca ai noroc, s-ar putea sa vrei sa tii doi sau chiar pe toti trei. Daca ai ghinion, s-ar putea sa fie nevoie sa reiei procesul.
  2. Sa faci un contract beton, legal si corect pentru ambele parti.
  3. Sa le oferi pregatire egala, teritoriu de vanzari egal ca si potential, acces egal la presales si la resurse de vanzare, consiliere egala din partea managerului etc. Fara sanse egale, concursul ar fi o inscenare.
  4. Sa fie clar cand se trage linia si care sunt criteriile dupa care vor fi apreciati.
  5. Sa le spui si sa le treci in contract salariul si beneficiile pe care le vor obtine daca sunt alesi sa devina angajati pe termen nedeterminat.
  6. Sa le oferi o perspectiva clara asupra carierei lor, daca sunt alesi.
  7. Sa le oferi celor care pierd posibilitatea de a se retrage cu demnitate: nu prin concediere, ci prin incheierea contractului cu perioada limitata; referinte pozitive si recomandari pentru a-si gasi o alta slujba. La urma urmei, doar pentru ca au acceptat concursul sunt de admirat!
 S-ar putea sa va ingrijoreze costurile: o perioada de proba de 3 luni inseamna 3 salarii in loc de unul singur. Cam aceasta este suma pe care o percep agentiile de head hunting pentru o pozitie de vanzari. Pun pariu ca rezultatul concursului este mai real si mai credibil decat evaluarile agentiei! In plus, daca reusiti sa gasiti un campion, castigul va umbri costurile!

Niciun comentariu: