Ceea ce putem observa cand parcurgem aceste topuri, este ca firmele care fac profiturile cele mai mari sunt cele care sunt lideri de piata in verticale industriale caracterizate printr-o competitie insuficienta. Competitia insuficienta este datorata barierelor mari de intrare in aceste industrii, care limiteaza competitia.
De exemplu, intrarea in competitie cu OMV Petrom este blocata de bariere formidabile, cum ar fi:
- Valoarea uriasa a investitiilor care trebuie facute pentru a concura: perimetre de foraj, conducte, rafinarii, retele de distributie de carburant, retele de retail (benzinarii).
- Economia de scala: nu poti face o mica companie competitoare, pentru ca in aceasta afacere nu esti profitabil decat daca esti urias.
- Necesitatea de a obtine un mare numar de permise de foraj, de exploatare a resurselor naturale, autorizatii de mediu etc.
Daca luam sectorul telefoniei mobile, pe langa economia de scala si investitiile uriase, ai nevoie de o licenta (mai multe, de fapt). Aceste licente sunt limitate ca numar si sunt deja vandute, asa ca fie cumperi o companie care are licente, fie nu concurezi!
In aceste conditii, oricine nu este complet imbecil poate obtine rezultate financiare bune ca manager al acestor companii. Nu spun ca managerii acestia sunt lipsiti de calitati, nici pe departe: altfel ar fi reusit sa-si ingenuncheze companiile! Totusi, a-i compara pe acesti manageri cu cei din industrii inalt competitive ca IT-ul, berea, FMCG, servicii de tot felul, este nedrept si irelevant.
Numerosi jurnalisti sunt insa lipsiti de cultura economica, sau fac topuri care sa ii multumeasca pe principalii lor clienti de advertising. Asta nu inseamna ca noi nu trebuie sa intelegem economia si sa lasam gandirea pe seama lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu