miercuri, 9 iunie 2010

Cum vede un lider subordonatii

Zilele trecute ma gandeam la multele lucruri care deosebesc un lider de un manager si mi-a venit o idee cu adevarat buna (zic eu!):

Un lider vede oamenii nu asa cum sunt ei acum, ci asa cum ar putea deveni!

Ei bine astea sunt doar vorbe daca nu le vei pune in practica. Sa zicem ca esti seful a 4 oameni diferiti: un blazat, doi complexati si un fricos. Trebuie doar sa vezi ce calitati au acesti oameni si ce-i trage inapoi. Gandeste-te ce ar putea face daca ar scapa de complexe si si-ar cultiva calitatile in acelasi timp!

Cea mai buna cale este sa faci exercitiul cu fiecare in parte, discutand cu ei si adunand date despre cine sunt ei, de unde vin, incotro se indreapta si unde ar putea ajunge. Cand ti-ai facut o imagine despre ce si cine ar putea deveni, nu ramane decat sa le ”vinzi” imaginea si sa-i ajuti sa se schimbe, sa ajunga acolo.

Cu unii nu vei reusi nimic, cu altii vei avea rezultate partiale si din cand in cand, va fi cate unul care-ti va intrece asteptarile!

De ce ai face insa asta? De ce ai investi in alti oameni? Nu ai destul de lucru cu tine insuti? Uite cateva motive:
  1. Cand ajuti pe cineva sa avanseze cu un metru, tu avansezi cu 10 metri! Intr-adevar, acest efort de empatie, de imaginatie, de creatie, de persuasiune, pe care-l faci pentru ei te va ridica si pe tine, mai sus decat ai sperat vreodata!
  2. Pentru ca iti va da un sens vietii. Daca tot ceea ce faci este sa-ti satisfaci simturile si sa imbatranesti, daca nu vei influenta in bine viata nimanui, cand vei muri va fi ca si cand nu ai fi trait niciodata! Una este sa te trezesti si sa-ti bei cafeaua in graba ca sa nu intarzii si alta este sa te grabesti pentru ca ai de schimbat o viata!
  3. Tu nu esti platit ca manager ca sa te plangi de oamenii tai: esti platit pentru rezultate, iar cu doi complexati, un blazat si un fricos nu o sa faci mare branza si vei fi concediat!
  4. Cand oamenii tai vor creste, rezultatele lor se vor imbunatati, iar asta iti va fi probabil atribuit tie! Oamenii vor trebui sa recunoasca faptul ca esti manager, ca esti lider, fie si numai in sinea lor!
  5. Unii dintre cei pe care ii ajuti vor face gesturi spectaculoase in favoarea ta: te vei bucura de loialitate, prietenie si, candva, iti vor intinde o mana de ajutor!
Pentru aceia dintre voi care sunteti manageri, va sfatuiesc cu prietenie sa incercati metoda si sa-mi spuneti apoi cum a mers!

3 comentarii:

Anonim spunea...

Actualul meu (viitor fost) manager face asta într-o oarecare măsură. Probabil unul din motivele pentru care îl consider cel mai bun manager pe care l-am avut până acum.

Îmi place să cred că și eu am acționat similar (și la fel de intuitiv) pe vremea când aveam câțiva omuleți sub oblăduire, oameni care se descurcă foarte bine acum și fără mine și cu care mai țin în continuare legătura.

Apropo, multe mulțumiri pentru efortul de a ține acest blog, îl urmăresc de pe vremea când era pe Yahoo și, deși nu lucrez în vânzări, îmi place să cred că am învățat multe datorită dvs.

Marian Hanganu spunea...

Te sfatuiesc ca inainte sa pleci sa-l inviti sa beti o cafea sau o bere impreuna si sa-i spui cat de mult apreciezi relatia cu el si de ce.
Va insemna mult pentru el si pentru relatia voastra viitoare.
Succes la noul loc de munca!
Multumesc pentru aprecieri!
Marian

LucianTimo spunea...

man, tu ai mai slabit? ca asa zice poza. nu imi place.... uscatule... :)