joi, 8 aprilie 2010

Solution Focused Analysis - Aplicatie practica

In postarea de ieri vorbeam despre Solution Focused Analysis, o metoda importata in management din psihologie. Cred ca v-ar fi destul de greu sa va imaginati cum functioneaza fara un exemplu practic.

E simplu:
  1. Nu va concentrati asupra cauzelor problemei, ci asupra solutiei.
  2. Cautati ”Bright Spots” fie in prezent, fie in trecut, fie ii cereti ”pacientului” sa isi imagineze. Bright Spots sunt situatii favorabile in contextul nefavorabil analizat, sunt cei 2 vanzatori care isi fac targetul intr-o echipa de 10 care rateaza targetul, zilele cand avem succes in cel mai prost an posibil etc.
  3. Implicati ambele parti in solutie.
Daca sunteti un manager care a numit un team leader sau un alt sef mai mic, care nu se descurca, dialogul cu managerul ar putea suna cam asa:
- Te plangi ca subordonatii tai nu te respecta, ca nu iti asculta ordinele exact, incearca sa evite interactiunea cu tine, te mint, nu vin sa-ti comunice problemele lor ci vin la mine sau le rezolva intre ei.
-Asa este, parca sunt inamicul lor no. 1.
-Hai sa vedem de ce simti asta. Ce te face sa crezi ca lucrurile stau asa?
Urmeaza mai multe situatii concludente, povestite de managerul frustrat.
-Cred ca relatia dintre voi te face sa fii destul de tensionat la serviciu, nu-i asa?
-Tensionat? Ma simt ca un taur in plina Corrida!

Discutia cu subordonatii arata ca acestia il percep pe manager ca fiind brutal, arbitrar, ingamfat, nevricos si nu foarte profesionist.

Acum inviti partile sa-si imagineze ca nu mai exista nicio problema, sau sa povesteasca experientele comune dinainte de conflict, sau in grupuri anterioare.

-As vrea sa va imaginati ca toate problemele voastre au disparut, ca va intelegeti si respectati, ca simtiti ca ati nimerit in cel mai bun loc din companie, lucrand cu cei mai draguti oameni. Cum ar arata zilele voastre la serviciu?
Managerul: -Pai am lua decizii impreuna, ascultandu-ne punctele de vedere, apoi fiecare si-ar face treaba lui. Am vorbi calm, amical si nu ne-am certa. Ne-am ajuta intre noi in loc sa ne concuram, am fi amabili si ne-am oferi sa ne facem servicii reciproce. Am merge impreuna la masa si am stabili legaturi si in timpul liber. Ocazional am iesi la picnic sau la munte.
Subordonatii: - Ne-am exprima parerea de fiecare data si am fi ascultati cu respect. Chiar daca managerul ar lua deciziile, am simti ca am avut ocazia sa participam, sa ne spunem parerea. Am incerca sa facem lucrurile bine si managerul ne-ar sprijini de fiecare data cand i-am cere-o. Am avea incredere unii in ceilalti si nu ne-am ”lucra” in spatele usilor. Ne-am ajuta reciproc.

Solutie: - De maine, managerul va asculta parerea oamenilor sai cu atentie, inainte sa ia decizii importante si va incerca sa inteleaga pozitia si motivatia lor. Va utiliza experienta lor si ii va trata cu respect. Respect ar fi sa ii consulte, sa nu-i intrerupa pe cei care vorbesc, sa asculte cu rabdare si interes. La sedinte se va concentra pe gasirea solutiilor si nu pe gasirea vinovatilor.
Subordonatii isi vor trata seful cu respect. Nu vor mai folosi porecle la adresa acestuia, nu-i vor mai contesta deciziile luate si nu vor mai sabota aceste decizii ca sa dovedeasca lipsa lor de fundament. Cand vor intampina probleme ii vor cere ajutorul managerului, iar acesta il va acorda cu prioritate. Cu totii se vor privi in ochi cand vorbesc, isi vor spune pe numele mic. Nimeni nu il va mai intrerupe pe celalalt, nu vor mai fi aluzii si insinuari. Vor zambi si vor spune glume.

Daca partile aplica recomandarile, atunci mediul se va schimba radical, iar relatiile dintre oameni vor lua o noua turnura. De la respectul reciproc si ascultarea activa, vor ajunge la picnic si prietenie.

Niciun comentariu: