miercuri, 30 iulie 2008

Politicile de HR pleaca de la o paradigma gresita


Saptamana trecuta am surprins o discutie intre doi colegi, din care reiesea ca nu-si vad viitorul pe termen lung in companie. Am glumit putin si apoi i-am facut o vizita directoarei de resurse umane, relatandu-i discutia. S-a panicat putin, caci demisiile sunt un cosmar pentru ea si eu am rasucit cutitul in rana:

-Cred ca, daca facem un sondaj, cel putin 75% dintre angajati nu-si imagineaza viitorul aici. De fapt, mi se pare normal.
-Cum adica ti se pare normal?
-La varsta ta, iti imaginezi ca pozitia de director RU la SCOP este varful carierei tale, sau teasteapta provocari mai importante?

Aceasta intrebare a facut-o pe colega mea sa se gandeasca la fel ca si mine, la motivatia oamenilor: cati ar recunoaste ca cele mai mari realizari profesionale se gasesc in trecut, iar viitorul nu le poate aduce decat o avansare in interiorul companiei (cel mult)? Poate doar cei care se pregatesc de pensie.

Ceea ce avem aici, este important: majoritatea angajatilor vad prezenta lor in companie ca pe o situatie pasagera, ei vad compania ca pe o halta, nu ca pe un tren.

Cu toate acestea, majoritatea politicilor de HR sunt proiectate pentru a convinge oamenii ca se afla in tren si nu intr-o statie. Companiile vorbesc despre loialitatea angajatilor, premiaza stabilitatea si vechimea neintrerupta in companie, cand, cu cat mai bun este omul, cu atat mai probabil este sa aiba aspiratii atat de inalte incat sa nu poata fi satisfacute in interiorul companiei.
Companiile chiar pedepsesc plecarea angajatilor, nemaiangajand fosti angajati care au parasit compania in trecut.

Asta este o prostie, pentru ca nu conteaza ce gandeste directorul general despre motivatia si aspiratiile angajatului, ci care este motivatia acestuia.

In loc sa incercam sa-i impiedicam sa plece, mai bine am face "calatoria" cat mai placuta si mai profitabila pentru ambele parti. Ne-am desparti cu zambetul pe buze, sperand sa ne revedem, daca nu in aceeasi companie, poate ca si clienti sau furnizori.

O alta optiune pentru cresterea retentiei si a duratei in care angajatii lucreaza in companie este oferirea de oportunitati reale de crestere in interiorul companiei. Daca ai creat o meritocratie in care angajatii au loc sa promoveze, atunci perioada cat vor ramane alaturi de tine va fi mai lunga.

Niciun comentariu: