marți, 3 martie 2009

De ce nu mai cautam solutii impreuna?

Noua mea ocupatie de consultant si trainer la Consult Blue este minunata! Nu mi-a mai placut atat de mult ceea ce fac de foarte multa vreme! Unul din lucrurile care imi plac, este ca intalnesc foarte multi oameni inteligenti si invat din conversatiile cu fiecare dintre ei.

In acest context, am fost socat sa realizez ca oamenii care lucreaza in companii cauta tot mai putin solutii la problemele lor impreuna. Presiunea asupra timpului face ca sedintele sa fie acte mai degraba formale, in care sefii iau cunostinta despre activitatea subordonatilor si emit ordine. Totul devine un ritual birocratic, mecanizat, prin care singurul care trebuie sa gaseasca solutii este seful. Asta nu inseamna ca subordonatii nu mai iau decizii - ei iau decizii in limita competentelor atribuite lor, dar grupurile astea de oameni nu cauta solutii impreuna!

Daca nu credeti, spuneti-mi cand ati fost la ultima sedinta in care tema a fost: avem o problema (sau oportunitate) de mare importanta, trebuie sa facem ceva, sa luam o decizie, nu stim care, asa ca haideti sa ne gandim impreuna! Cred ca majoritatea nici nu va puteti aminti o asemenea situatie!

Asta este o mare pierdere caci, asa cum spunea Ford, este o prostie sa folosesti numai trupul angajatilor, cand in acelasi pret intra si mintea, care este gratis de folosit, pe care ei vor sa o foloseasca si care poate oferi mai multa valoare decat forta bratelor!

Pe undeva, multi sefi considera ca odata cu ascensiunea ierarhica, ei primesc si un monopol al ideilor bune, ceea ce este fals. Cercetarile arata ca nu poti prezice in nici un fel cine, cand si la ce nivel al organizatiei se va angaja intr-un act creativ, motiv pentru care toti trebuie incurajati sa gandeasca si sa se exprime in legatura cu problemele si oportunitatile pe care le infrunta compania.

Eu cred in forta echipei de creiere, care lucreaza impreuna. O scurta perioada am reusit sa creez o astfel de echipa creativa la Chara Software. Sedintele noastre erau deschise, fiecare putand sa isi expuna punctul de vedere. Nu puteai spune apriori care parere va prevala, sau daca nu cumva urma o decizie care ingloba mai multe propuneri. A fost perioada in care am avut cele mai mari realizari la Chara Software, dar si perioada in care ne-am simtit cel mai bine impreuna, ne-am simtit solidari, am simtit ca ceea ce faceam zilnic la serviciu era important si plin de semnificatie. Ce-ar fi sa incercati si voi, daca sunteti in pozitia sa o faceti?

Un comentariu:

Dan Selaru spunea...

Absolut corect. Greseala urmatoare vine de la liderul organizatiei dupa. Cand o idee apare de la cineva din organizatie si seful ajunge la concluzia ca ideea e bune trebuie sa dispara democratia.