marți, 2 septembrie 2008

Croatia, un brand mai puternic

Am inceput calatoria spre Croatia trecand prin Tivat, orasul muntenegrean de vis a vis de vila noastra. Am urcat in perfecta ordine pe ferryboat pentru a ne continua calatoria catre Croatia pe malul celalalt. Uimitor, dar vama croata a fost cea mai ineficienta din cate am traversat, in sensul ca am pierdut 3 sferturi de ora pentru a o traversa.
Croatia este o tara frumoasa. Dealurile acoperite cu paduri care fac deliciul Muntenegrului lasa loc arbustilor si chiparosilor pentru o parte din drumul catre cetatea Dubrovnik, pentru a lasa sa se vada solul vulcanic apoi, pe masura ce soarele Adriaticii isi manifesta puterea.
Peste tot in Dubrovnik domneste ordinea: nu sunt masini parcate aiurea, iar oamenii stau frumos la coada la locuri de parcare, fara nici un fel de probleme.
Cetatea Dubrovnikului este impresionanta. Este mai mare si mai impozanta decat cele din Kotor si Budva. Pe strazile ei pavate cu travertin se desfasoara o activitate comerciala intensa. Peste tot sunt magazine de suveniruri si restaurante.
Mii de turisti din toate colturile lumii (europeni, americani si asiatici) misuna pe strazile stravechii cetati. Brandul Croatia este un succes incredibil. Muntenegrul mi se pare mai frumos, dar va avea mult de lucru pana cand va putea rivaliza cu aceasta incredibila poveste de marketing care este Croatia.
Preturile sunt cu 30% (cel putin) mai mari decat in Muntenegru.
Localnicii stiu ca traiesc din turism, dar amabilitatea lor este un pic fortata. In fapt, croatii sunt mai reci decat muntenegrenii si sarbii.
Pe caldura sufocanta fiul meu doreste sa mearga cu barca. Ne urcam intr-o barca cu fundul de sticla, pentru a admira fundul marii si pornim intr-o excursie in jurul venerabilei cetati. Apa este de un verde transparent, nu atat de cristalina ca in Muntenegru, dar destul de curata pentru a vedea fundul spectaculos al marii, pestii, aglomerarile de stanci si vegetatia marina abundenta.
In golf se odihnesc doua nave de croaziera imense, cu 4 si 5 etaje fiecare.
Din yahturile de lux ies ski-jet-uri, barci cu motor si canoe.
Totul simbolizeaza imensul succes pe care il are Croatia in atragerea turismului. Croatia este un complex de locuri frumoase, afaceri de turism si conexe, infrastructura de calitate si marketing de inalt nivel. Marketerul are ce invata in Croatia!

Niciun comentariu: