sâmbătă, 22 octombrie 2011

Nu pierde bani!

Warren Buffet

Se spune ca ”Nu pierde bani!” este prima regula in afaceri a renumitului investitor american Warren Buffet.
Acum vreo 15 ani fondasem o mica firma de import-export impreuna cu sotia mea. Lucram cu un neamt foarte experimentat in vanzarile internationale, care tocmai isi deschisese o companie de export impreuna cu socrul lui, care era un mic fabricant de pompe.
Eram foarte entuziasmati pentru ca pe langa micile vanzari pe care le faceam noi in mod curent, aveam acum doua oportunitati uriase pentru nivelul nostru de atunci. Neamtul, Tony pe numele mic, nu parea la fel de entuziasmat si iata de ce:
1)      Oportunitatile erau greu de castigat de catre o firma mica in fata unor rivali mai mari, cu capacitate de service si montare net superioare.
2)      In cazul in care castigam, marginea era mica iar noi putin experimentati, asa ca orice greseala am fi facut riscam ca costurile sa depaseasca usor veniturile, ceea ce ne-ar fi fost fatal.
3)      Odata castigata lucrarea, livrarea, montajul si punerea in functiune erau cu cateva ordine de complexitate peste nivelul la care lucrasem noi pana atunci si depasea net capacitatea noastra de munca. Trebuia sa subcontractam iar subcontractarea punea probleme serioase de cash flow si management.
Tony ne-a calculat consecintele unei erori de 10.000 de marci germane: la un profit anual de 10%, vei avea nevoie sa vinzi de 100.000 euro pentru a recupera pierderea. Chiar daca vei reusi, profitul pe 100.000 euro va fi zero, adica va trebui sa continui sa vinzi pentru a reveni la nivelul de profitabilitate de 10% avut anterior si va trebui sa vinzi cu margine mai mare pentru a reveni la nivelul initial.
Mai mult, Tony ne-a avertizat ca in goana dupa tunuri zilele vor trece fara sa lucram suficient pentru oportunitatile mici care ne finantasera pana atunci. Era probabil sa ne trezim ca nu am facut vanzarile mari, dar le-am pierdut si pe cele mici.
Daca nu vinzi droguri si nu dai tunuri la stat, regula lui Warren Buffet este conduita pe care trebuie sa o adopte o afacere mica, dar care doreste sa devina mare.

Niciun comentariu: