vineri, 27 noiembrie 2009

ReImagine de Tom Peters. Eu S.R.L. reeditat


Ascult pentru a treia oara un audiobook savuros, una dintre ultimele carti ale lui Tom Peters, guru mondial de management, autor al celebrei "In Search of Excellence" care a revolutionat gandirea de management in anii '90. Acest post este reeditat la 1 ani si 6 luni de la prima editare.

Sunt foarte multe idei valoaroase in aceasta ultima carte, "Re-imagine!". Una dintre ele merita atentia noastra astazi: Eu S.R.L.

Omul de corporatie este o inventie a epocii industriale. In trecut, inainte de revolutia industriala si, in fapt, inainte de secolul XX, majoritatea oamenilor erau mici mestesugari, contractori, agenti etc. Majoritatea oamenilor lucrau mai degraba pe baza de contract, decat ca angajati cu norma intreaga si contract pe durata nedeterminata intr-o fabrica. A venit apoi revolutia industriala cu liniile de asamblare, care aveau nevoie de angajati disciplinati, care sa vina si sa plece la ore fixe. Revolutia tehnologica din a doua jumatate a sec. XX, a trimis la plimbare majoritatea lucratorilor de la banda de asamblare, dar a creeat locuri de munca similare in birouri, angajand majoritatea oamenilor in marketing, vanzari, livrari, R&D, administratie etc.

Conform lui Tom Peters, noua revolutie va trimite gulerele albe acolo unde le-a trimis pe cele albastre in ultimii 40 de ani, adica la pensie si in somaj. Muncile repetitive de la birou, vor fi automatizate asa cum au fost automatizate cele de la banda de asamblare.

Unde sa te duci daca se inchide biroul? Pai, daca nu ai carte, vei pati precum minerii, strungarii si forjorii, adica vei merge in somaj sau la pensie.

Revolutia industriala a creeat mai multe slujbe decat a distrus in agricultura, revolutia tehnologica a creeat mai multe slujbe in birou decat a distrus la banda, iar revolutia internetului creeaza mai multe slujbe decat distruge in birourile civilizatiei sec. XX. Unde sunt aceste slujbe creeate si unde ne putem refugia din birou?

Compania viitorului ar putea sa nu mai angajeze oameni obisnuiti cu norma intreaga, dar ar putea sa lucreze cu zeci, sute si chiar mii de PFA-uri si microintreprinderi pe baza de proiect. Un om, sa zicem eu, ar putea sa nu mai lucreze la Chara Software, ci sa aiba un contract pe obiective si pe durata limitata cu Chara Software, unul cu SCOP Computers si unul cu o alta companie, fara legatura cu primele doua.

Pentru asta, ar trebui sa ma transform din dl. director executiv (tov. gradul), in EU S.R.L., gata si perfect capabil sa fiu pozitionat in piata pe baza unicitatii si indemanarilor mele exceptionale, capabil sa ma promovez, sa ma vand si sa ma observ pe mine insumi la implementarea acordurilor semnate.

Mai mult risc, mai multi bani, mai multa incertitudine si mai multa libertate!

EU, ma trezesc cand vreau, iar daca vreau si pot sa dorm pana tarziu azi, atunci asa am sa fac! Daca vreau sa fac ceva fac, fara sa cer voie nimanui. Pentru ceea ce fac prost, platesc prin esec, pentru ceea ce fac bine, iau mai multi bani decat orice angajat, pentru ca eu nu mai sunt sclavul unei corporatii, ci EU S.R.L., o corporatie in sine, care cere sa i te adresezi cu respect, de la egal la egal, datorita faptului ca tu, Nustiuncine SA, ai mai multa nevoie de mine, decat am eu de tine!

Adio cartela, adio "Regulament de ordine interioara", adio cubicals!

Parca va vad clatinand din cap: a inebunit Marian! Corporatiile nu vor disparea niciodata! Poate ca nu vor disparea, dar se vor transforma radical. Locul de munca se va transforma radical. Locul tau, al lui, al ei, al meu, va disparea poate, asa cum il stim noi. Pentru a supravietui si prospera in noua lume, avem nevoie sa evoluam in altceva. Iar EU S.R.L., este una dintre variante, poate cea mai buna. Poate singura!

Cam asta scriam atunci. Intre timp am devenit EU S.R.L. in asociere cu un Felix Enescu S.R.L. sub umbrela Consult Blue. Suntem liberi precum pasarile cerului.

De cand am facut acest pas pot certifica o crestere in eficienta, in profesionalism, in inovatie, in motivatie si satisfactia muncii neegalata nicicand in ultimii 12 ani (cat am fost angajat). Eu S.R.L. este o varianta mult mai eficienta decat eu in Nustiucine S.A.!

Niciun comentariu: